مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر منبع کنترل معلم، خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم، و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 145

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین تاثیر منبع کنترل معلم, خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی شهرستان های اردکان و میبد انجام شد. این پژوهش, مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره اول و دوم ابتدایی شهرستان های اردکان و میبد در سال تحصیلی 94-93تشکیل می دادند که بالغ بر 420 نفر بودند. از این میان, با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 317 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کلاس من فریزر (1982), خودکارآمدی مدیریت کلاس ایمر و هیکمن (1991), مقیاس کارآمدی تدریس گیبسون و دمبو (1984), و منبع کنترل معلم رز و میدوی (1987), جمع آوری و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمامی مقادیر وزن های رگرسیونی (بتا) بجز مقدار بتای بین منبع کنترل و احساس کارآمدی در تدریس معنی دار و مدل پیش فرض ارتباط بین متغیرها از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که منبع کنترل درونی معلم به طور غیرمستقیم از راه افزایش خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم بر جو محیطی کلاس تاثیر مثبتی می گذارد. خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم نیز هم به طور مستقیم, و هم به طور غیرمستقیم با تاثیر گذاشتن بر احساس کارآمدی معلم در تدریس, بر جو محیطی کلاس تاثیر معنی داری دارد. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با افزایش منبع کنترل درونی در معلمان, خصوصا با تاکید بر مهارت های مدیریت کلاس و نظم می توان هم زمینه های افزایش خودکارآمدی در تدریس و کنترل کلاس را به وجود آورد و هم جو محیطی کلاس را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپورمیرصالح، یاسر، پورعابدینی اردکانی، محمد، و موسوی ندوشن، سیدحسین. (1395). تاثیر منبع کنترل معلم, خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم, و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 11(1 (پیاپی 23) )، 125-145. SID. https://sid.ir/paper/201692/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپورمیرصالح یاسر، پورعابدینی اردکانی محمد، موسوی ندوشن سیدحسین. تاثیر منبع کنترل معلم, خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم, و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1395؛11(1 (پیاپی 23) ):125-145. Available from: https://sid.ir/paper/201692/fa

    IEEE: کپی

    یاسر رضاپورمیرصالح، محمد پورعابدینی اردکانی، و سیدحسین موسوی ندوشن، “تاثیر منبع کنترل معلم, خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم, و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 23) ، pp. 125–145، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201692/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button