Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,666
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,489
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علل جامعه شناختی رانندگی پرخطر در مشهد

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 142

چکیده

 هدف مقاله بررسی میزان و علل جامعه شناسی رفتار رانندگی پرخطر در شهر مشهد است. روش تحقیق پیمایشی بود و حجم نمونه 376 پاسخگو و جامعه آماری شامل رانندگان مقصر و غیرمقصر درگیر در تصادفات درون شهری مشهد بود که با روش تصادفی سیستماتیک در محل های استقرار پلیس و نیز ادارات بیمه اتومبیل انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با الهام از پرسشنامه رانندگی پرخطر منچستر جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که میانگین رفتار رانندگی پرخطر رانندگان در بعد تخلفات عمدی و تخلفات غیرعمدی در مقیاس صفر تا صد به ترتیب در حد 18.3 درصد و 20 درصد است و در بعد میزان تصادف مقصر 0.23 تصادف در سال است. درصد برخی رفتارهای پرخطر متفاوت است و رفتارهائی که به میزان متوسط تا بسیار زیاد توسط رانندگان انجام شده حائز اهمیت بیشتری است که مهمترین آنها در بعد تخلفات عمدی عبارت است از: عدم رعایت عمدی حداکثر سرعت قانونی درون شهری توسط 73 درصد رانندگان و در بعد تخلفات غیرعمدی عبارت است از: فراموشی در بستن کمربند ایمنی توسط 40.7 درصد رانندگان. همچنین, عوامل زیر به ترتیب اهمیت بیشترین میزان تاثیر را بر شاخص کلی رفتار رانندگی پرخطر دارند: قانون گریزی (تاثیر مثبت), رانندگی خصومت آمیز (مثبت), احساس هویت ملی و دینی (منفی), نیازهای اجتماعی (مثبت), سابقه رانندگی (منفی), سواد (منفی), متوسط رانندگی در روز (منفی), تعداد جریمه در سال گذشته (مثبت). محقق نتیجه گرفت که رانندگان متخلف باید در دوره های آموزشی اجباری و جلسات بحث گروهی شرکت کنند تا هنجارهای رانندگی را درونی کنند و با تفکر انتقادی روشهای حل مساله را بررسی و تحلیل نمایند. همچنین باید نیازهای اجتماعی با شیوه های مختلف و مناسب برآورده شود و نگرش مردم به قانون و پلیس اصلاح شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهروان، حسین، و بهروان، ندا. (1390). علل جامعه شناختی رانندگی پرخطر در مشهد. مطالعات امنیت اجتماعی، جدید(28)، 109-142. SID. https://sid.ir/paper/203359/fa

Vancouver: کپی

بهروان حسین، بهروان ندا. علل جامعه شناختی رانندگی پرخطر در مشهد. مطالعات امنیت اجتماعی[Internet]. 1390؛جدید(28):109-142. Available from: https://sid.ir/paper/203359/fa

IEEE: کپی

حسین بهروان، و ندا بهروان، “علل جامعه شناختی رانندگی پرخطر در مشهد،” مطالعات امنیت اجتماعی، vol. جدید، no. 28، pp. 109–142، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203359/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا