مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

794
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارایی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای سالم بیماران سلی در منطقه سیستان در سال 89

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 103

چکیده

 مقدمه وهدف: بیماری سل یک فوریت جهانی از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام گردیده است. متاسفانه میانگین بروز بیماری سل در سیستان بیش از 11 برابر شاخص جهانی است. این مطالعه به منظور بررسی کارایی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای سالم بیماران سلی در منطقه سیستان در سال 89 انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضرمطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد می باشد, که روی 110 نفراز بیماران مسلول منتخب از مرکز مبارزه با سل به روش نمونه گیری غیر احتمالی (آسان) انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بانضمام متغیرهای دموگرافیکی بود. ابتدا با انجام مطالعه توصیفی ادراک های فردی اولیه, رفتارها و شاخص های سل مورد بررسی قرار گرفتند و پس از تائید روایی و پایایی علمی مورد استفاده قرار گرفت. نیازهای آموزشی در ارزیابی اولیه بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بدست آمد, برنامه و محتوای آموزشی بر اساس ارزیابی اولیه تدوین گردید و آموزش از طریق چهره به چهره, فیلم آموزشی و پمفلت برگزار شد. برای بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی, بعد از 2 ماه پس آزمون انجام شد و با استفاده از نرم افزار spss و با آزمون های آماری مناسب, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که قبل از مداخله, بین میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, موانع درک شده, خودکارآمدی و عملکرد تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p>0.05). پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیر های فوق به جز موانع درک شده در گروه آزمون بطور معنی داری افزایش یافتند (p<0.05). نتایج نشان داد که درصد تغییرات رفتار توضیح داده شده 8.8 درصد بوده است که بین سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار بیماران سلی همبستگی وجود دارد.نتیجه گیری: آموزش بهداشت از طریق الگوی اعتقاد بهداشتی با هدف کنترل بیماری سل می تواند سبب ارتقای آگاهی و ایجاد رفتار مثبت در افراد گردد. بطوری که بیشترین اثرات را به ترتیب حساسیت درک شده و شدت درک شده داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سارانی، محمد، رخشانی، فاطمه، ضاربان، ایرج، شهرکی پور، مهناز، طباطبایی، سیدمهدی، و کیخا، بتول. (1391). بررسی کارایی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای سالم بیماران سلی در منطقه سیستان در سال 89. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، 4(1)، 95-103. SID. https://sid.ir/paper/203549/fa

    Vancouver: کپی

    سارانی محمد، رخشانی فاطمه، ضاربان ایرج، شهرکی پور مهناز، طباطبایی سیدمهدی، کیخا بتول. بررسی کارایی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای سالم بیماران سلی در منطقه سیستان در سال 89. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)[Internet]. 1391؛4(1):95-103. Available from: https://sid.ir/paper/203549/fa

    IEEE: کپی

    محمد سارانی، فاطمه رخشانی، ایرج ضاربان، مهناز شهرکی پور، سیدمهدی طباطبایی، و بتول کیخا، “بررسی کارایی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای سالم بیماران سلی در منطقه سیستان در سال 89،” دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، vol. 4، no. 1، pp. 95–103، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203549/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button