مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,412
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارایی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به پرفشاری خون

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: پرفشاری خون خطری جدی برای سلامت و از علل مهم ناتوانی و مرگ است. هدف از مطالعه حاضر بررسی کارایی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به پرفشاری خون بود.روش پژوهش: در این مطالعه نیمه تجربی, مطالعه بر روی 158 بیمار زن مبتلا به پرفشاری خون که از مراقبت های بهداشتی خانه های بهداشت استفاده می کردند, انجام شد. روش نمونه گیری, بصورت چندمرحله ای تصادفی بود و در هر گروه تعداد 79 بیمار زنبصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 72.2 درصد مورد تائید قرار گرفت. برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام و بعد از گذشت دو ماه اطلاعات مجددا جمع آوری گردید. بعد از مرحله پس آزمون, 2 جلسه آموزشی جهت گروه کنترل برگزار شد. جهت تجزیه و تحلیل از آزمون های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی زوجی, خی دو, رگرسیون) استفاده گردید. در این پژوهش سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شده بود.یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان 62.05±13.13 بود. در گروه مداخله, میانگین نمرات نگرش, نرم انتزاعی, عوامل قادرکننده و رفتارهای خودمراقبتی به ترتیب 3.27, 04.35,4.4, 3.51 نمره نسبت به قبل از مداخله افزایش داشت که از لحاظ آماری معنی داربود (P=0.001). در گروه مداخله, قبل از مداخله درصد رعایت مصرف مرتب دارو و انجام فعالیت فیزیکی به ترتیب 64.6 درصد و 43 درصد بود که بعد از مداخله به ترتیب به 83.5 درصدو 65.8 درصد افزایش پیدا کرد. عوامل قادرکننده 28 درصد واریانس رفتارخودمراقبتی فشار خون را توضیح دادند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی برنامه آموزشی بر اساس سازه های مدل آموزشی بزنف نسبت به آموزش های رایج, نتایج بهتری در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران داشته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی راد، حسین، مسعودی، غلامرضا، و ضاربان، ایرج. (1393). بررسی کارایی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به پرفشاری خون. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، 6(1)، 42-51. SID. https://sid.ir/paper/203596/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی راد حسین، مسعودی غلامرضا، ضاربان ایرج. بررسی کارایی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به پرفشاری خون. دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)[Internet]. 1393؛6(1):42-51. Available from: https://sid.ir/paper/203596/fa

    IEEE: کپی

    حسین ایزدی راد، غلامرضا مسعودی، و ایرج ضاربان، “بررسی کارایی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به پرفشاری خون،” دانشگاه علوم پزشکی زابل (رستمینه)(international journal of basic science in medicine)، vol. 6، no. 1، pp. 42–51، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/203596/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا