Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,940
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,304
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد گروه درمانی شناختی-رفتاری بر روی اضطراب حالت/صفت، اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا

صفحات

 صفحه شروع 495 | صفحه پایان 504

چکیده

 زمینه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روانشناختی بسیاری همراه است. از این رو به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر جنبه های روانشناختی از جمله اضطراب حالت/صفت, اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا پرداخته شده است.روش: این پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون است. نمونه گیری در دسترس شامل 30 زن نخست زا که در پرسشنامه سلامت روان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نمودند و معیار جمعیت شناسی پژوهش را داشتند می باشند. آنان به طور تصادفی به دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش از آموزش مدیریت استرس و گروه کنترل تنها از مراقبت های معمول بارداری برخوردار بودند. آنها مجددا توسط پرسشنامه های مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده و توسط کوواریانس چند متغیری بررسی و توسطSPSS  تحلیل شد.نتایج: یافته ها نشان می دهد که آموزش مدیریت استرس با کاهش اضطراب حالت/صفت در سطح معناداری p<0.001, اضطراب بارداری در سطح معناداری p<0.003 و ابعاد آن (نگرانی در مورد تولد نوزاد در سطح  p<0.015نگرانی در مورد احساسات/روابط بین فردی در سطح p<0.02) و سلامت روان در سطح معناداری  p<0.015همراه است. ولی باعث کاهش نگرانی تغییرات ظاهری بدن در سطح p<0.12 که یکی دیگر از ابعاد اضطراب بارداری است, نمی باشد.نتیجه گیری: برنامه آموزشی مدیریت استرس رویکرد مناسب برای ارتقا سلامت روان و کاهش نگرانی در نتیجه اضطراب زنان نخست زا در برخورد با استرس های موقعیت بارداری می باشد

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دره شوری محمدی، زینب، بساک نژاد، سودابه، و سروقد، سیروس. (1391). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد گروه درمانی شناختی-رفتاری بر روی اضطراب حالت/صفت, اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا. جنتاشاپیر، 3(4 (پیاپی 9))، 495-504. SID. https://sid.ir/paper/205721/fa

    Vancouver: کپی

    دره شوری محمدی زینب، بساک نژاد سودابه، سروقد سیروس. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد گروه درمانی شناختی-رفتاری بر روی اضطراب حالت/صفت, اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا. جنتاشاپیر[Internet]. 1391؛3(4 (پیاپی 9)):495-504. Available from: https://sid.ir/paper/205721/fa

    IEEE: کپی

    زینب دره شوری محمدی، سودابه بساک نژاد، و سیروس سروقد، “بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد گروه درمانی شناختی-رفتاری بر روی اضطراب حالت/صفت, اضطراب بارداری و سلامت روان زنان نخست زا،” جنتاشاپیر، vol. 3، no. 4 (پیاپی 9)، pp. 495–504، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا