مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,032
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخست زا

صفحات

 صفحه شروع 583 | صفحه پایان 592

چکیده

 پیش زمینه و هدف: هدف: اگرچه بارداری یک حادثه فیزیولوژیک برای مادر در نظر گرفته شده است, ولی تغییرات جسمی و هورمونی ممکن است سبب تغییرات خلق وخو, بی ثباتی احساسات و هیجانات گذرا شود. ازاین رو به بررسی تأثیر آموزشبهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخست زا در بیمارستان نفت اهواز پرداخته شده است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه زنان باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بیمارستان نفت شهر اهواز در زمستان 1394 بود. ه است. از میان افرادی که دارای ملاک های ورود (12 تا 32 هفته بارداری و نخست زا) و داوطلب شرکت در جلسات آموزش بهداشت روانی بودند خواسته شد تا آزمون اضطراب بارداری را تکمیل کنند. از بین داوطلبین مراجعه کرده تعداد 24 نفر که نمره بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین در آزمون اضطراب بارداری داشتند و از لحاظ سن, وضعیت اجتماعی-اقتصادی, عدم ابتلا به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغییرهای مورد نظر در پژوهش کاملآ همگون بودند, انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش وگروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه و به مدت دو ماه تحت آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بودند و پس از آن مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز در این تحقیق از پرسشنامه های استاندارد اضطراب بارداری و سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده شده است. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ اضطراب بارداری و سلامت روان, تفاوت معنی داری وجود. دارد (P<0. 001) ). میزان اضطراب بارداری گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری کاهش اما میزان سلامت روان افزایش یافت. بحث و نتیجه گیری: آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان (و همه ابعاد آن) در زنان باردار تأثیر مثبت و معناداری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عادل، آذین، بساک نژاد، سودابه، و حمید، نجمه. (1397). تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخست زا. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(8 (پی در پی 109) )، 583-592. SID. https://sid.ir/paper/372754/fa

    Vancouver: کپی

    عادل آذین، بساک نژاد سودابه، حمید نجمه. تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخست زا. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(8 (پی در پی 109) ):583-592. Available from: https://sid.ir/paper/372754/fa

    IEEE: کپی

    آذین عادل، سودابه بساک نژاد، و نجمه حمید، “تأثیر آموزش بهداشت روانی مادر-کودک بر اضطراب و سلامت روان مادران باردار نخست زا،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 8 (پی در پی 109) ، pp. 583–592، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button