Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان 10-8 سال

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 55

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین (شبانه روزی) دانش آموزان 10-8 سال در ساعات مختلف روز با توجه به مبحث زمان روانشناسی انجام شد. جهت انجام پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای 104 دانش آموز (52 دختر و 52 پسر) از مدارس دو نوبته مناطق 7 و 8 تهران انتخاب شدند. هر دو جنس به چهار گروه 13 نفره تقسیم و در ساعات مختلف (14, 16, 11, 8) مورد آزمون بینایی حافظه کوتاه مدت و حافظه شنیداری عددی وکسلر قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون F تجزیه و تحلیل شد و نشان داد: بین کارآمدی حافظه کوتاه مدت دانش آموزان در ساعات مختلف روز در دو جنس تفاوت معنادار مشاهده شد و پسران عملکرد بالاتری نسبت به دختران نشان دادند. کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری دختران در ساعت 16 و پسران در ساعات 8 و 11 بالاتر از ساعات دیگر بود. بین کارآمدی حافظه کوتاه مدت شنیداری دختران و پسران در ساعات مختلف روز تفاوتی مشاهده نشد. برخی یافته ها با آن چه در پژوهشهای مشابه در دیگر کشورها به دست آمده, همخوانی دارد. بر اساس یافته های به دست آمده توجه به ریتم های زیستی و زمان روانشناختی در توزیع فعالیتهای ذهنی از اهمیت به سزایی در امر برنامه ریزی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    استکی، مهناز، و علیایی زند، شهین. (1388). مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان 10-8 سال. تحقیقات روانشناختی، 1(1)، 41-55. SID. https://sid.ir/paper/207901/fa

    Vancouver: کپی

    استکی مهناز، علیایی زند شهین. مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان 10-8 سال. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1388؛1(1):41-55. Available from: https://sid.ir/paper/207901/fa

    IEEE: کپی

    مهناز استکی، و شهین علیایی زند، “مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیرکادین دانش آموزان 10-8 سال،” تحقیقات روانشناختی، vol. 1، no. 1، pp. 41–55، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207901/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا