مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,086
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اهمالکاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 352 | صفحه پایان 362

چکیده

 مقدمه: یکی از چالشهایی که اکثر دانشجویان درطول تحصیل با آن روبرو هستند, اهمال کاری تحصیلی به معنای تاخیر در انجام امور است. از آنجاییکه اهمالکاری تحصیلی می تواند بر جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان تاثیرگذار باشد, با شناسایی عوامل مرتبط می توان گامی در جهت کاهش و یا رفع آن برداشت. این مطالعه باهدف تعیین وضعیت اهمال کاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394 انجام شد. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی-تحلیلی 459نفر از دانشجویان کلیه رشته های علوم پزشکی گیلان به روش نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل 3بخش اطلاعات فردی, تحصیلی و پرسشنامه استاندارد اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(PASS) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t مستقل و ANOVA و رگرسیون چندمتغیره تجزیه تحلیل شد. نتایج: اکثریت دانشجویان دختر(7/72%), مجرد(86%), مقطع کارشناسی(6/66%) بودند. میانگین و انحراف معیار نمره اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان 1/9± 3/63 بود و اکثریت آنها(5/69%) دارای اهمالکاری متوسط بودند. این متغیر باجنسیت(002/0p=), مقطع تحصیلی(03/0p=) ارتباط آماری معناداری داشت. همچنین در مدل رگرسیونی چندمتغیره, جنس, رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متغیرهای پیش بین بودند, و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دختر, رشته دندانپزشکی, مقطع کارشناسی ارشد بیش از سایر دانشجویان بود. نتیجه گیری: با توجه به اهمالکاری تحصیلی متوسط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وجود ارتباط آن با متغیرهای جنس, رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی دانشجویان, بررسی علل و راهکارهای مناسب جهت کاهش این رفتار پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چهرزاد، مینومیترا، قنبری، عاطفه، رحمت پور، پردیس، براری، فاطمه، پوررجبی، عاصمه، و علی پور، زهرا. (1395). اهمالکاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(4 )، 352-362. SID. https://sid.ir/paper/208280/fa

    Vancouver: کپی

    چهرزاد مینومیترا، قنبری عاطفه، رحمت پور پردیس، براری فاطمه، پوررجبی عاصمه، علی پور زهرا. اهمالکاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1395؛11(4 ):352-362. Available from: https://sid.ir/paper/208280/fa

    IEEE: کپی

    مینومیترا چهرزاد، عاطفه قنبری، پردیس رحمت پور، فاطمه براری، عاصمه پوررجبی، و زهرا علی پور، “اهمالکاری تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 11، no. 4 ، pp. 352–362، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208280/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button