مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,266
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شهر کرمانشاه (1381)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 76

چکیده

 سابقه و هدف: امروزه آموزش مداوم به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطرح است و سیستم آن به منظور حفظ و ارتقای دانش جامعه پزشکی طراحی و پیوسته در حال تکمیل می باشد. اولین قدم در طراحی برنامه های آموزش مداوم, تعیین نیازهای آموزشی افراد است. نیازسنجی در ارتباط با برنامه های آموزش مداوم به عنوان کاری مرسوم به صورت منسجم در سطح کشور انجام نشده و عمدتا از نظر متخصصان به عنوان تشخیص نیاز استفاده شده است؛ لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکان طراحی و اجرا شده است.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و با استفاده از پرسشنامه در روی 208 پزشک عمومی شاغل در شهر کرمانشاه انجام شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن از روش کل - جزء و تعیین ضریب همبستگی اسپیرمن بین نمره کل و تک تک سوالات به دست آمد. روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک بود. افراد بعد از تکمیل مشخصات جمعیت شناختی, میزان انطباق برنامه های آموزشی را با نیازهای مهارتی خود که در سه قسمت نیازهای بهداشتی (شامل اپیدمیولوژی و پیشگیری از بیماری ها), درمانی (شامل درمان بیماری های رایج, تازه های پزشکی, پیشگیری ثانویه, تداخلات دارویی, عوارض ناخواسته داروها), تشخیصی (شامل رویکرد تشخیصی, تفسیر آزمایش های پاراکلینیک, تشخیص افتراقی, مهارت گرفتن شرح حال) تنظیم و در غالب 12 سوال عنوان شده بود, بیان کردند. پاسخ ها در مقیاس لیکرت و در پنج قسمت از خیلی ضعیف تا خیلی زیاد طراح شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک رایانه و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین, فراوانی و درصد) و جداول تک بعدی و دوبعدی انجام شد.یافته ها: از بین نمونه ها تقریبا 70 درصد مذکر و 30 درصد مونث بودند. 76 درصد از افراد حداقل در طول 2 سال اخیر در یکی از برنامه های آموزشی شرکت کرده بودند. این برنامه ها در 21 درصد موارد با نیازهای تشخیصی, 25 درصد با نیازهای درمانی و 16.8 درصد با نیازهای بهداشتی منطبق بود.بحث: میزان انطباق ضعیف برنامه های آموزش مداوم با نیازهای مهارتی مخاطبین, ضرورت بازنگری در برنامه آموزش مداوم را که به صورت مدون و در قالب مشخص از سال ها پیش در دست اجراست, نشان می دهد. به کمک برنامه ریزی در رفع نیازهای مهارتی می توان دید جامعه نگر را در پزشکان عمومی در خصوص مسایل بهداشت جامعه و مداوای بیماران ارتقا بخشید و گامی در جهت افزایش سلامت جامعه برداشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زبیری، مهدی، عطایی، ماری، و عبدالمالکی، پروانه. (1386). میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شهر کرمانشاه (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، 11(1 (پیاپی 32))، 69-76. SID. https://sid.ir/paper/20850/fa

Vancouver: کپی

زبیری مهدی، عطایی ماری، عبدالمالکی پروانه. میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شهر کرمانشاه (1381). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)[Internet]. 1386؛11(1 (پیاپی 32)):69-76. Available from: https://sid.ir/paper/20850/fa

IEEE: کپی

مهدی زبیری، ماری عطایی، و پروانه عبدالمالکی، “میزان انطباق برنامه های آموزشی مداوم با نیازهای حرفه ای پزشکی از دیدگاه پزشکان عمومی شهر کرمانشاه (1381)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 32)، pp. 69–76، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/20850/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button