مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بینی کننده ذهن آگاهی و سبک های مقابله در اختلالات بالینی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 98

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش بینی اختلالات بالینی دانشجویان بر اساس ذهن آگاهی و سبک های مقابله آنان می باشد.روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فنی مهندسی گلپایگان می باشد که تعداد 222 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه ذهن آگاهی, سبک های مقابله و خلاصه علائم مرضی, مورد استفاده قرار گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تحلیل آماری داده ها همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: تحلیل داده های این پژوهش نشان داد به جز عامل مشاهده تمام مولفه های ذهن آگاهی با اختلالات بالینی رابطه منفی معنادار داشته و از بین سبک های مقابله, مقابله مساله مدار با بروز اختلالات بالینی رابطه منفی معنادار و مقابله هیجان مدار و اجتناب مدار رابطه مثبت معنادار داشتند. یافته ها هم چنین نشان داد عمل آگاهانه (از مولفه های ذهن آگاهی) و سبک های مقابله مساله مدار و هیجان مدار می توانند 35.6% واریانس اختلالات بالینی را تبیین کنند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش, توصیه می شود که درمانگران از راهبردهای مقابله و تمرین های ذهن آگاهی در طرح ریزی درمان اختلالات بالینی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شفقی، منصوره، و فرح بیجاری، اعظم. (1395). نقش پیش بینی کننده ذهن آگاهی و سبک های مقابله در اختلالات بالینی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 14(1 (پیاپی 26))، 89-98. SID. https://sid.ir/paper/208648/fa

    Vancouver: کپی

    شفقی منصوره، فرح بیجاری اعظم. نقش پیش بینی کننده ذهن آگاهی و سبک های مقابله در اختلالات بالینی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1395؛14(1 (پیاپی 26)):89-98. Available from: https://sid.ir/paper/208648/fa

    IEEE: کپی

    منصوره شفقی، و اعظم فرح بیجاری، “نقش پیش بینی کننده ذهن آگاهی و سبک های مقابله در اختلالات بالینی دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 26)، pp. 89–98، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button