مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

654
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل تلفیقی بازی درمانگری خانوادگی برای درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان: یک پژوهش کیفی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: به دلیل محدودیت ها و نارسایی های هر یک از دو روش بازی درمانگری و خانواده درمانگری به تنهایی در درمان مشکلات کودکان, پژوهش حاضر با هدف تلفیق دو مدل خانواده درمانگری و بازی درمانگری برای درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان بر پایه پژوهش کیفی و تحلیل محتوا انجام شد. روش: اطلاعات لازم برای تدوین محتوا, فنون و ساختار مدل تلفیقی از دو منبع به دست آمد. نخست, رویکردهای اصلی خانواده درمانگری و بازی درمانگری مرور شد و مفاهیم و مولفه های اصلی و نیز فنون هر رویکرد استخراج شد و اشتراکهای بین رویکردها به دست آمد. در مرحله بعدی, با 10 نفر از متخصصان حیطه خانواده و کودک, 14 کودک مبتلا به مشکلات برونی سازی شده و والدین آنها در مورد علل و عوامل خانوادگی مشکلات برونی سازی شده و نیز آنچه باید در مداخله مورد توجه قرار گیرد, مصاحبه شد. نتایج: با استفاده از اطلاعات به دست آمده مدل بازی درمانگری خانوادگی در قالب 8 جلسه تدوین شد که در بخش نخست هر جلسه کل خانواده و در بخش دوم والدین بدون حضور کودک شرکت داشتند. محتوای جلسه های خانواده ارتقای خودپیروی و تفکیک خود در اعضا, صمیمت خانواده و اصلاح شیوه های مختلف پیام رسانی و بهبود تعامل اعضا, مدیریت هیجان خشم و اعمال انضباط و محتوای جلسه والدین آشنا کردن والدین با ویژگیها و نیازهای کودک, برخی مهارتهای ارتباط با کودک (کلامی, غیرکلامی, زمان کیفی) و ایجاد هماهنگی بین والدین بود. مهمترین فنون مورد استفاده در این شیوه تلفیقی, بازی, فعالیت و نمایش به عنوان قالب اصلی, پرسشگری, بازتاب دادن احساسات و رفتار, نامگذاری مجدد, ردگیری و هدایت از راه پیروی بودند. بحث و نتیجه گیری: فعالیتها و بازیهای مورد استفاده در هر جلسه و نیز محتوای هر جلسه به تفکیک معرفی شده اند. مبنای تلفیق, ویژگیهای مدل بازی درمانگری خانوادگی طراحی شده و شباهتها و تفاوتهای آن با رویکردهای مشابه مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیات، مریم، رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم، بشارت، محمدعلی، و عسگری، علی. (1396). طراحی مدل تلفیقی بازی درمانگری خانوادگی برای درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان: یک پژوهش کیفی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 15(2 (پیاپی 29) )، 51-64. SID. https://sid.ir/paper/208699/fa

    Vancouver: کپی

    بیات مریم، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم، بشارت محمدعلی، عسگری علی. طراحی مدل تلفیقی بازی درمانگری خانوادگی برای درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان: یک پژوهش کیفی. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1396؛15(2 (پیاپی 29) ):51-64. Available from: https://sid.ir/paper/208699/fa

    IEEE: کپی

    مریم بیات، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، محمدعلی بشارت، و علی عسگری، “طراحی مدل تلفیقی بازی درمانگری خانوادگی برای درمان مشکلات برونی سازی شده کودکان: یک پژوهش کیفی،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 29) ، pp. 51–64، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button