مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

888
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

788
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان انجام شد. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل, 26 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش در معرض مداخله 8 جلسه ای درمان پذیرش و تعهد (هیز, استروسال و ویلسون, 2003) قرار گرفتند, در حالی که گروه کنترل در معرض چنین مداخله ای قرار نگرفتند. پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و مقیاس کمال گرایی چندبعدی تهران در مورد شرکت کنندگان اجرا گردید. داده های پژوهش به کمک نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس. » و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش میزان کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود. بحث و نتیجه گیری: گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر بسزایی در کاهش میزان کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان دارد و درمانگران می توانند از این رویکرد درمانی جهت بهبود کمال گرایی نابهنجار و اضطراب امتحان دانشجویان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میری، سمانه، و منصوری، احمد. (1396). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 15(2 (پیاپی 29) )، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/208706/fa

    Vancouver: کپی

    میری سمانه، منصوری احمد. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1396؛15(2 (پیاپی 29) ):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/208706/fa

    IEEE: کپی

    سمانه میری، و احمد منصوری، “اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و اضطراب امتحان دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 29) ، pp. 17–26، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا