مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,848
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,393
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 573 | صفحه پایان 580

چکیده

 اهداف از جمله مشکلات دانش آموزان که بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر نا مطلوبی دارد اضطراب امتحان و نداشتن سرزندگی تحصیلی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان انجام پذیرفت.مواد و روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع دو متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, 30 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد, در 5 هفته پیاپی, هفته ای دو جلسه ارائه شد. برای گرد آوری داده ها, آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1984) و سرزندگی تحصیلی دهقانی و حسین چاری (1391) را در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه تکمیل کردند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها نتایج نشان داد اندازه اثر متغیر های اضطراب امتحان در پس آزمون (93%) و پیگیری (83 %) و در متغیر سرزندگی تحصیلی در پس آزمون (64%) مرحله پیگیری (61 %) است (p>0.001).نتیجه گیری بر اساس یافته ها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل, اضطراب امتحان در زمان پس آزمون و پیگیری به طور معنادار کاهش و سرزندگی تحصیلی افزایش یافته است. یافته های این پژوهش نقش و اهمیت درمان پذیرش وتعهد در کاهش اضطراب امتحان و افزایش سرزندگی تحصیلی را خاطر نشان می سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابدالی، اعظم، گل محمدیان، محسن، و رشیدی، علیرضا. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 25(4 )، 573-580. SID. https://sid.ir/paper/82121/fa

    Vancouver: کپی

    ابدالی اعظم، گل محمدیان محسن، رشیدی علیرضا. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1397؛25(4 ):573-580. Available from: https://sid.ir/paper/82121/fa

    IEEE: کپی

    اعظم ابدالی، محسن گل محمدیان، و علیرضا رشیدی، “اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 25، no. 4 ، pp. 573–580، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button