مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سلسله مراتب دسترسی گروه اسمی: فراگیری بندهای موصولی در زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 38

چکیده

 کینان و کامری (1977) پس از بررسی 50 زبان, نظریه ی سلسله مراتب دسترسیِ گروه اسمی را معرفی کردند. در این نظریه ادعاشده است که زبان ها به طور جهانی برای موصولی سازی از یک سلسله مراتب پیروی می کنند. بر این اساس, محققان فراگیری زبان فرضیه ای را مطرح کردند که بر پایه ی آن, می توان ترتیب دشواریِ فراگیریِ بندهای موصولی در زبان دوم را پیش بینی کرد. در این مقاله سعی بر آن است تا با بررسی زبانِ میانیِ فارسی آموزان غیرایرانی, ترتیب فراگیریِ بندهای موصولیِ زبان فارسی به عنوان زبان خارجی مورد ارزیابی قرار گیرد. به این منظور, پس از بررسی 493 متن نوشتاری از پیکره ی فارسی آموزانِ غیرایرانیِ بنیاد سعدی, جملاتی که در آن بندهای موصولی وجود داشت, برچسب زده شد. سپس بندهای موصولی بر اساس سطح زبان آموزان به 6 سطح پایه, پیش میانی, میانی, فوق میانی, پیشرفته و فوق پیشرفته تقسیم گردید و تمامیِ نمونه ها بر اساس هسته ی بند موصولی دسته بندی شد. تحلیل داده های به دست آمده از مجموع 361 بندِ موصولیِ استفاده شده نشان داد که فراگیری بندهای موصولی فاعلی و مفعولی مستقیم, کاملاً از سلسله مراتب دسترسی کینان و کامری پیروی می کند, در حالی که در دیگر بندهای موصولی شواهدی مبنی بر عدم تطابق با این سلسله مراتب دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، شهره سادات، و مرادصحرایی، رضا. (1397). سلسله مراتب دسترسی گروه اسمی: فراگیری بندهای موصولی در زبان فارسی. پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 9(1 )، 21-38. SID. https://sid.ir/paper/210070/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی شهره سادات، مرادصحرایی رضا. سلسله مراتب دسترسی گروه اسمی: فراگیری بندهای موصولی در زبان فارسی. پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)[Internet]. 1397؛9(1 ):21-38. Available from: https://sid.ir/paper/210070/fa

    IEEE: کپی

    شهره سادات سجادی، و رضا مرادصحرایی، “سلسله مراتب دسترسی گروه اسمی: فراگیری بندهای موصولی در زبان فارسی،” پژوهش های زبانی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، vol. 9، no. 1 ، pp. 21–38، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button