Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,985
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,074
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 55

چکیده

 هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی می باشد. روش پژوهش از نوع عل‍ی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی دارای ناتوانی یادگیری, نابینا و عادی شهرستان ساری بود. نمونه مورد پژوهش شامل 90 دانش آموز (30 دانش آموز با ناتوانی یادگیری, 30 دانش آموز نابینا و 30 دانش آموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) و مقیاس تاب آوری کونرو و دیویدسون (CD-RTS9) را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و نابینا, در اسناد درونی- بیرونی, اسنادکلی- اختصاصی و تاب آوری با دانش آموزان عادی تفاوت معناداری دارند (P<0.001), بدین ترتیب که این دانش آموزان سبک اسناد بدبینانه بیشتر و تاب آوری روان شناختی پایین تری نسبت به دانش آموزان عادی دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های اسنادی می تواند تغییرات مربوط به تاب آوری را پیش بینی کند. در مجموع یافته های پژوهش نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و نابینا از نظر مسائل شخصیتی و قدرت سازگاری شرایط نگران کننده تری نسبت به دانش آموزان عادی دارا بوده و نیازمند توجه و خدمات روان شناختی بیشتری می باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستم اوغلی، زهرا، طالبی جویباری، مسعود، و پرزور، پرویز. (1394). مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری، 4(3 (پیاپی 14))، 39-55. SID. https://sid.ir/paper/210115/fa

    Vancouver: کپی

    رستم اوغلی زهرا، طالبی جویباری مسعود، پرزور پرویز. مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1394؛4(3 (پیاپی 14)):39-55. Available from: https://sid.ir/paper/210115/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رستم اوغلی، مسعود طالبی جویباری، و پرویز پرزور، “مقایسه سبک های اسنادی و تاب آوری در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص, نابینا و عادی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 4، no. 3 (پیاپی 14)، pp. 39–55، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210115/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا