نارساخوانی بیشترین درصد دانش آموزان ناتوان یادگیری را به خود اختصاص می دهد؛ حافظه فعال نیز یکی از عوامل مهم در امر یادگیری است که این دانش آموزان در آن ضعف شدید دارند. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش نرم افزار ان بک بر حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان انجام شد. بدین منظور از بین دانش آموزان پسر دوم تا پنجم ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 92-1391، ابتدا به طور تصادفی 18 نفر انتخاب و سپس در دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل جای دهی شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون خواندن و نارساخوانی نما، نرم افزار سنجش حافظه کاری دانیمن و کارپنتر و نرم افزار ان بک استفاده شد. طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تاثیر مثبت آموزش نرم افزار ان بک بر بهبود حافظه فعال و مولفه های آن در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که نرم افزار ان بک این مزیت را دارا است که می توان از آن در بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان و در نتیجه در حل مشکلات تحصیلی آنها بهره گرفت.