مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه کیفی)

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر مقایسه نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا 16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلال خواندن, شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه طولی یک جامعه آماری بالینی در شرق تهران (N=400) نمونه مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی (اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند, استخراج و تفسیر شد. تشخیص, اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه, افسردگی مزمن, استفاده از مواد مخدر, اختلالات اضطراب اجتماعی و... بر اساس DSM-IV-TR مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که اختلال بیش فعالی توام با کمبود توجه در هر دو جنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در هم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنبه های افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دو جنس از دانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های ADHD با 34.7 درصد, اضطراب اجتماعی با 15.4 درصد, افسردگی مزمن با 13.5 درصد, سلوک با 13.5 درصد, وسواس - جبری با 11.6 درصد و فوبیای خاص 11.2 درصد به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های ADHD, خوردن با 16.6 درصد, وسواسی - جبری با 14.7 ردصد, فوبیای خاص با 14.2 درصد, اضطراب فراگیر با 11.5 درصد و افسردگی مزمن با 10.8 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی، محمد، احمدیان، علیرضا، و حسن آبادی، حمیدرضا. (1392). مقایسه نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه کیفی). ناتوانی های یادگیری، 2(4 (پیاپی 7))، 6-27. SID. https://sid.ir/paper/210184/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی محمد، احمدیان علیرضا، حسن آبادی حمیدرضا. مقایسه نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه کیفی). ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 7)):6-27. Available from: https://sid.ir/paper/210184/fa

    IEEE: کپی

    محمد حاتمی، علیرضا احمدیان، و حمیدرضا حسن آبادی، “مقایسه نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه کیفی)،” ناتوانی های یادگیری، vol. 2، no. 4 (پیاپی 7)، pp. 6–27، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button