هدف از پژوهش حاضر مقایسه نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا 16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلال خواندن، شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه طولی یک جامعه آماری بالینی در شرق تهران (N=400) نمونه مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی (اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند، استخراج و تفسیر شد. تشخیص، اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، استفاده از مواد مخدر، اختلالات اضطراب اجتماعی و... بر اساس DSM-IV-TR مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که اختلال بیش فعالی توام با کمبود توجه در هر دو جنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در هم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنبه های افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دو جنس از دانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های ADHD با 34.7 درصد، اضطراب اجتماعی با 15.4 درصد، افسردگی مزمن با 13.5 درصد، سلوک با 13.5 درصد، وسواس - جبری با 11.6 درصد و فوبیای خاص 11.2 درصد به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های ADHD، خوردن با 16.6 درصد، وسواسی - جبری با 14.7 ردصد، فوبیای خاص با 14.2 درصد، اضطراب فراگیر با 11.5 درصد و افسردگی مزمن با 10.8 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند.