مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,020
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر راهبرد کپی، پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانش آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 73

چکیده

 ناتوانی های یادگیری و بخصوص ناتوانی نوشتن یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی راهبرد کپی, پوشش و مقایسه بر عملکرد املای دانش آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن صورت گرفت. از یک طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت کنندگان 41 نفر از دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا, پایه سوم ابتدایی شهرستان راور بودند که با ملاک های ورود انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. راهبرد کپی, پوشش و مقایسه طی 10 جلسه, به مدت4هفته, 3 بار در هفته و هر جلسه 5/1 ساعت برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از پایان مداخله و یک ماه پس از آن آزمون املا اجرا شد. داده ها با مدل تحلیل واریانس چند متغیری اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها حاکی از آن بود که در بعد حافظه دیداری, حساسیت شنیداری, تمییز دیداری و یادآوری نمرات خطای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار کاهش داشته است. افزون برآن, یافته ها نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل عملکرد بالاتری در آزمون تعمیم املایی داشته اند. با توجه به اهمیت دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری به خصوص در پایه ابتدایی و مشکلات املایی آنها و با توجه به نتایج این مطالعه و تاثیرات راهبرد کپی, پوشش و مقایسه بر دانش آموزان دارای ناتوانی املا, می توان از مجموعه تمرین ها و آزمون های این راهبرد به منظور حل مشکلات املایی و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورتقی آبادی، حمیده، طالع پسند، سیاوش، و نظیفی، مرتضی. (1398). تاثیر راهبرد کپی, پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانش آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن. ناتوانی های یادگیری، 8(3 )، 49-73. SID. https://sid.ir/paper/210261/fa

    Vancouver: کپی

    پورتقی آبادی حمیده، طالع پسند سیاوش، نظیفی مرتضی. تاثیر راهبرد کپی, پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانش آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1398؛8(3 ):49-73. Available from: https://sid.ir/paper/210261/fa

    IEEE: کپی

    حمیده پورتقی آبادی، سیاوش طالع پسند، و مرتضی نظیفی، “تاثیر راهبرد کپی, پوشش و مقایسه بر بهبود املای دانش آموزان ابتدایی با ناتوانی نوشتن،” ناتوانی های یادگیری، vol. 8، no. 3 ، pp. 49–73، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button