Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

40,772
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

13,481
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 158

چکیده

 امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعه ملی, نیاز آماده سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به صورت یک ضرورت تربیتی درآمده است. آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن, مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای, فرهنگی, اجتماعی, تاریخی, سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می توان آن را به آموزش شیوه های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در یک جامعه و به طور عام در جامعه جهانی می توان اطلاق کرد. سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی, تحلیل, ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت, فراهم می نماید. سواد رسانه ای رویکردی آموزشی در قرن بیست و یکم محسوب می گردد. چرا که سواد رسانه ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می دهد و کسب مهارت های ضروری تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می داند. در این مقاله نخست به تحلیل مفهوم سواد رسانه ای و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه برخی اندیشمندان و صاحبنظران در حوزه ارتباطات پرداخته شده است. سپس به چگونگی فرایند آموزش سواد رسانه ای و سیر تحولات آن در جهان اشاره شده است. گفتنی است که در این مقاله بررسی فرایند آموزش سواد رسانه ای به شهروندان بر دو هدف استوار است. نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم, اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم آن که با ارائه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانه ای و استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروندی متناسب با ضرورت های عصر جهانی شدن در کشورمان اقدام لازم صورت پذیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، بهاره، بخشی، بهاره، و هاشمی، سیدمحمود. (1391). اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم. مطالعات رسانه ای، 7(18)، 149-158. SID. https://sid.ir/paper/211865/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری بهاره، بخشی بهاره، هاشمی سیدمحمود. اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم. مطالعات رسانه ای[Internet]. 1391؛7(18):149-158. Available from: https://sid.ir/paper/211865/fa

    IEEE: کپی

    بهاره نصیری، بهاره بخشی، و سیدمحمود هاشمی، “اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم،” مطالعات رسانه ای، vol. 7، no. 18، pp. 149–158، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا