Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

تاجیک اسماعیلی سمیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1402
  • دانلود: 

    854
چکیده: 

در عصر جهانی شدن که تمامی جنبه های مادی و معنوی زندگی انسان دستخوش تغییر و تحولات اساسی گردیده است، انتظار مصون ماندن هویت افراد از تحولات این پدیده فراگیر، به دور از منطق است. منطقی به نظر می رسد که به جای مقاومت و مقابله با آثار جهانی شدن در عرصه های مختلف زندگی، به کنترل این تحولات و مراقبت و نظارت هوشمندانه تاثیرات آن بپردازیم. بنابراین بررسی میزان تاثیر جهانی شدن بر هویت ملی ما را در راهی که پیش رو داریم راهنمایی خواهد کرد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل کردند. نتایج حاصله نشان می دهد میانگین نمره کلی نگرش نسبت به جهانی شدن در بین دانشجویان 4.10 می باشد، بدین معنی که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به جهانی شدن نگرشی مثبت بین دو حد «تا حدودی موافق» متمایل به «موافق» دارند. در رابطه با هویت ملی دانشجویان نتایج پژوهش نشان داد که نمره دفاع از سر زمین در مقایسه با نمره ایران دوستی بالاتر است و نمره کلی هویت ملی بین این دو متغییر قرار دارد. نتایج پژوهش نشان داده است رابطه بین پذیرش جهانی شدن و ایران دوستی معنی دار نیست لیکن این رابطه بین مولفه دفاع از سرزمین منفی و معنی دار است. پذیرش جهانی شدن با مولفه ایران دوستی ارتباط معناداری ندارد لیکن این ارتباط با مولفه دفاع از سر زمین منفی و معنا دار است. به عبارت دیگر هر چه ویژگی دفاع از سرزمین در دانشجویان قوی تر باشد پذیرش آنان از جهانی شدن کمتر است. از سوی دیگر تحلیل داده ها نشان داد، رابطه بین پذیرش جهانی شدن و ایران دوستی معنی دار نیست لیکن این رابطه بین مولفه دفاع از سرزمین منفی و معنی دار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 854 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

آقارفیعی داوود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    9-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    943
  • دانلود: 

    388
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 388 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

صالحی سیدمحمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    31-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1180
  • دانلود: 

    339
چکیده: 

امروزه موفقیت سازمان ها، تنها از طریق توانایی و قابلیت سازمان برای پیش بینی تغییر و انطباق سریع تر با آن میسر است. یک مدل جامع برای بررسی مدیریت دانش، مدل سیستمی مایکل جی مارکوارت می باشد. وی این مدل را برای ایجاد سازمان یادگیرنده ارائه می کند. مدل سیستمی مدیریت دانش یکی از زیر سیستم های مدل سیستمی سازمان یادگیرنده می باشد. این مقاله به مشخص نمودن وضعیت مدیریت دانش در صدای جمهوری اسلامی ایران (رادیو) می پردازد. به عبارتی هدف اصلی این مقاله این است که چگونه می توان وضعیت مدیریت دانش را در رادیو ارتقاء بخشید. برای این منظور از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان لیسانس و بالاتر رادیو تشکیل داده اند. با استفاده از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود 0، 230 نفر از این جامعه انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون دوجمله ای نشان داد که در رادیو، مدیریت دانش در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در پایان پیشنهادهایی برای بهبود آن ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 339 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

حقیقی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    43-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2596
  • دانلود: 

    887
چکیده: 

در این مقاله در راستای تبیین تاثیر ماهواره بر هویت فرهنگی جوانان، نخست مفهوم هویت و فرایند شکل گیری آن تشریح و سپس به مفهوم هویت فرهنگی اشاره نموده و دیدگاه جامعه شناسان معاصر در این رابطه شرح داده شده است. در ادامه ضمن توصیف ماهواره و انواع آن، نقش ماهواره در شکل گیری هویت فرهنگی جوانان تشریح و در خاتمه با توجه به نظرسنجی به عمل آمده از اعضای انجمن مدیران روابط عمومی ایران در خصوص موضوع، این نتیجه عاید گردیده که ماهواره تحولات شگرفی را موجب شده و از طریق شکستن محدودیت های جغرافیایی، هر گونه محدودیت رسانه های جهانی و اینترنت را شکسته و موجبات مشارکت مدنی هر انسان در دورافتاده ترین نقاط جهان را فراهم نموده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین مشاهده ماهواره و هویت فرهنگی جوانان رابطه وجود دارد ولی این نتیجه نباید گریز از مشاهده ماهواره را به دنبال داشته باشد؛ چرا که امروزه مشاهده ماهواره به یک ابزار کاملا رایج در جهان تبدیل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 887 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    57-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    961
  • دانلود: 

    267
چکیده: 

تحقق حاضر با هدف بررسی دیدگاه های روسای دانشگاه های منتخب (مادر) و روسای سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری ازنظر نقش و جایگاه روابط عمومی انجام شد.در این تحقیق که با روش پیمایش انجام شد، نمونه گیری صورت نگرفت و کلیه روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند. پرسشنامه محقق ساخته ای با 39 متغییر در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. متغیرهای تحقیق در چهار حوزه «اهمیت به نهاد روابط عمومی»، «ویژگی های شخصیتی»، «ویژگی های علمی» و «تجربه کاری» تقسیم شده بودند. بعد از جمع آوری پرسشنامه ها، داده ها با نرم افزارSPSS  و با استفاده از آزمون معنی داری F تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر به دست آمد:• تحصیلات اکثر پاسخگویان در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی و میانگین سابقه مدیریت آنها 11 سال بود. دامنه تغییر سابقه مدیریت بسیار بالا و معادل 29 سال بود. یعنی در میان پاسخگویان مدیرانی با سابقه 30 ساله و مدیرانی با سابقه 1 ساله وجود داشتند.• اگر چه 93.7 درصد پاسخگویان نهاد روابط عمومی را مهم و بسیار مهم ارزیابی کرده بودند ولی فقط 10 درصد آنها برای مسوول روابط عمومی جایگاهی در حد مشاور قائل و 52.2 درصد، روابط عمومی را در حد مدیر حوزه ریاست دیده بودند.• حدود 93 درصد روسای مراکز دانشگاهی و پژوهشی داشتن تحصیلات مرتبط با دانش ارتباطات و رسانه را برای مدیر روابط عمومی لازم و ضروری می دانند همچنین حدود 65 درصد پاسخنگویان داشتن دانش عمومی کامپیوتر و شناخت کلی سخت افزار و نرم افزار و دانش عمومی زبان و ادبیات انگلیسی را برای یک کارگزار روابط عمومی مهم و بسیار مهم دانسته اند.• 80 درصد پاسخگویان تجربه کار در رسانه ها را شرط لازم و ضروری در انتصاب مدیر روابط عمومی می دانند همچنین حدود 85 درصد مدیران دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به تجربه کاری مدیران روابط عمومی بها داده و آن را مهم و بسیار مهم قلمداد کرده اند.تقریبا به زغم تمامی پاسخگویان، اخلاق ملایم و مردمداری شرط اساسی برای کار در روابط عمومی به حساب می آید و حتی کسانی که به نهاد روابط عمومی اهمیت چندانی نداده بوند مردمداری را شرط لازم برای تصدی این شغل می دانستند همچنین صداقت و امانتداری، انعطاف پذیری، توانایی تغییر پذیری بردباری و خدمت محوری را از ویژگی های مهم برای روابط عمومی قلمداد کرده اند. آزمون هشت فرضیه این پژوهش نیز نشان داد که بین روسای دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری با روسای پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی از نظر «اهمیت دادن به نهاد روابط عمومی و داشتن برخی ویژگی های شخصیتی» تفاوت معنادار وجود دارد ولی در مورد «ویژگی های علمی و تجربه کاری» همه مدیران به یک گونه می اندیشند.دستاورد مهم پژوهش حاضر این است که نشان می دهد روسای دانشگاه ها با توجه به داشتن مخاطبان خاص از قبیل دانشجو استاد، خانواده ها در یک کلام رویارویی افکار عمومی جامعه و سابقه چالش با رسانه ها به اهمیت نهاد روابط عمومی پی برده اند ولی پژوهشگاه ها چون مخاطب خاص و ارتباط چندانی با افکار عمومی و رسانه نداشته و زیر ذره بین رسانه ها نیز قرار ندارند، هنوز به درک جایگاه والای روابط عمومی در مناسبات اداری نائل نیامده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 961

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    75-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1448
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

در این تحقیق به بررسی «عوامل اجتماعی موثر در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون» پرداخته شده است و سوال اصلی تحقیق حاضر بدین ترتیب مطرح شد که به چه میزان عوامل اجتماعی در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون موثر است؟ روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را والدین تمامی کودکان مونث و مذکر شهر تهران که در مقطع پیش دبستانی قرار دارند، تشکیل می دهند که از این تعداد 150 نفر به عنوان نمونه (30 نفر از شمال تهران، 30 نفر جنوب، 30 نفر شرق، 30 نفر غرب و 30 نفر مرکز) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته عوامل اجتماعی می باشد که دارای 28 سوال 5 گزینه ای است و با توجه به طیف لیکرت اندازه گیری می شود و دارای ضرایب بالاتر از 0.70 است. پرسشنامه حاضر در 4 حیطه عوامل خانوادگی، اجتماعی، محیط آموزشی و رسانه بررسی می شود. در نهایت، پس از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از مدل آماری t تک گروهی به آزمون سوال های تحقیق پرداخته شد و یافته های تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون موثرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    89-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4508
  • دانلود: 

    2079
چکیده: 

مقاله حاضر برگرفته از نتایج رساله دکتری با عنوان سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی است و بر آن است تا به مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی (سرمایه اجتماعی مجازی) بپردازد. مبانی نظری تحقیق و مقاله، مربوط به نظریه هایی است که جامعه شناسان کلاسیک و بیشتر جامعه شناسان معاصر در مورد آن سخن به میان آوردند. چارچوب نظری تحقیق نظریه سرمایه اجتماعی شبکه ولمن می باشد. ولمن ضمن ارایه سه مدل شامل اجتماع گمشده، اجتماع رها شده و اجتماع حفظ شده، سرمایه اجتماعی شبکه را در سه بعد ساختی (اندازه و ترکیب)، تعاملی (فراوانی تماس، شدت رابطه و صمیمیت) و کارکردی (حمایت ها) مورد بررسی قرار می دهد و مبنای این تحقیق نیز قرار می گیرد.در انجام پژوهش این مقاله، از دو روش ترکیبی استفاده شده است. یعنی دو روش اسنادی و پیمایشی را تلفیق نموده ایم. در واقع در این پژوهش ادبیات تحقیق و مبانی نظری بر اساس روش اسنادی گردآوری شده است، اما ادامه مسیر، یعنی جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، بر اساس روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شبکه های اجتماعی مجازی فارسی زبان می باشد که کاربران ایرانی در آنها عضو بوده و تعاملات مستمر دارند. حجم نمونه بر اساس فرمول اصلاح شده کوکران، 400 نفر پیش بینی گشته است. روش نمونه گیری نیز روش گلوله برفی می باشد. البته به دلیل آنکه اطلاعات در فضای نظری جمع آوری شده است، مصاحبه شکل حضوری نداشته است و با ارسال پرسشنامه به وسیله ایمیل، کار پاسخ به گویه های تحقیق، خود پاسخی بوده و پاسخگویان با خواندن گویه ها در فضای مجازی، به سوالات و گویه ها پاسخ داده اند. در تجزیه و تحلیل آماری تحقیق از شیوه های تحلیل تک متغیره (آمار توصیفی)، تحلیل دو متغیره (انواع آزمون های آماری) و تحلیل چند متغیره (رگرسیون و تحلیل مسیر) استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4508

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2079 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    101-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6673
  • دانلود: 

    1936
چکیده: 

جهان امروز، جهان تغییرات بسیار گسترده در امر ارتباطات است. در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با تغییرات سریعی رو به روست. تحول چشمگیر در فن آوری ارتباطات در دو دهه اخیر، موجب بروز تحولاتی ژرف در عرصه دیوان سالاری گشته و بسیار نیرومندتر از گذشته انتظارات کارگزاران و ارباب رجوعان را از منظر زمان، هزینه و روش انجام کارها دگرگون ساخته است. به دنبال فراگیر شدن این سیستم در محدوده سازمانی، ایجاد روشی مکانیزه برای تبادل الکترونیکی مکاتبات بین سیستم های مختلف، یک نیاز جدی و اساسی محسوب می شود تا ارتباط بین سازمانی را به شکل مناسب تری فراهم نماید.ارزش ارتباطات الکترونیکی دسترسی سریع تر آن به اطلاعات نیست، بلکه توانایی آن برای تسهیل ارتباطات و ایجاد تفکر برتر است. با نگاهی به کاربردهای سیستم ارتباطات الکترونیک، مشخص می شود که تاکنون اتوماسیون اداری و روابط عمومی الکترونیک بیشترین کاربرد را در بخش ارتباطات الکترونیک در سازمان ها داشته است و این سیستم اکثر حوزه های ارتباطی سازمان را دربر گرفته و متحول می کند. هدف از این پژوهش تعیین نقش ارتباطات الکترونیک برفرآیند ارتباطات سازمانی می باشد. این پژوهش شامل یک فرض اصلی و 8 فرض فرعی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق کارمندان سازمان بازرسی شهرداری تهران به تعداد 300 نفر هستند، که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. البته تعداد 20 نفر به علت عدم استفاده از ارتباطات الکترونیک در این پژوهش قرار نگرفته اند. روش پژوهش پیمایشی است، از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است برای افزایش روایی و اعتبار پرسشنامه، ابتدا تعدادی پرسشنامه توزیع گردید و ابهامات مربوط با پرسش ها مشخص شد، بدین ترتیب تعدادی از پرسش ها حذف و تعدادی جایگزین شد و در نهایت بعد از شفاف شدن و رفع ابهام پرسشنامه نهایی تهیه و توزیع گردید. از آنجا که پرسشنامه این پژوهش بر اساس رتبه بندی مقیاس لیکرت طراحی شده است، برای بررسی اعتبار و همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ 0.86 می باشد که نشانگر اعتبار پرسشنامه می باشد.با توجه به نتایج تحقیق مشاهده می شود که ارتباطات الکترونیک بر ابعاد ارتباطات سازمانی تاثیرگذار است. این تاثیر بیشتر در افزایش حوزه روابط انسانی در سازمان، افزایش بهره وری کارکنان، کاهش تنش در محیط کار، تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر، کاهش بوروکراسی اداری و سلسله مراتب سازمانی مشاهده می شود. همچنین استفاده از ارتباطات الکترونیک در کاهش زمان تبادل اطلاعات و دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی نقش عمده ای داشته است و نیز در ایجاد کانال های جدید ارتباطی موفق عمل کرده است. پیش گیری از برخی ارتباطات غیر ضروری در هنگام فعالیت و کاهش تنش در محیط کار از دیگر نتایج بکارگیری ارتباطات الکترونیک در سازمان ها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

فولادی راد فرزاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    113-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3305
  • دانلود: 

    3467
چکیده: 

این مقاله با هدف بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و خشونت کودکان از دیدگاه مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی صورت یافته است. از جمله مهمترین نظریات مطالعه شده می توان به نظریه کاشت اشاره کرد و در مجموع برخی از نظریات به تاثیرات مثبت خشونت تلویزیونی و برخی به اثرات منفی خشونت تلویزیونی پرداختند. از طرف دیگر برخی تاثیرات تلویزیون را مستقیم، آنی و عمیق و برخی غیرمستقیم و سطحی دانسته اند. این مقاله به روش کیو انجام شده است که تکنیک گردآوری داده ها در آن پرسشنامه می باشد. حجم نمونه برابر با 50 نفر می باشد. در نهایت از طریق نرم افزار کوانل و SPSS جداول مربوط به میزان توافق گویه ها و میزان اختلاف گویه ها از طریق نمرهZ  و آزمون t یکطرفه به عنوان یافته های این تحقیق تنظیم شد. مهمترین نتایج به دست آمده از این پژوهش به شرح زیر می باشد:- مربیان مدارس بیشتر از مشاوران کلینیکی بر این باورند که تلویزیون نقشی قوی، گسترده و مستقیم در خشونت تلویزیونی دارد.- مشاوران کلینیکی بر خلاف مربیان مدارس اعتقادی به نقش تحصیلات خانواده در میزان تاثیرپذیری کودکان از خشونت تلویزیونی ندارند.- مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی هر دو موافقند که کودکانی که در خانواده های پرتنش زندگی می کنند، بیشتر از دیگر کودکان از خشونت تلویزیونی تاثیر می پذیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    127-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1608
  • دانلود: 

    389
چکیده: 

تاسیس شبکه های ماهواه ای فارسی وان در سال های اخیر موجی از نگرانی پیرامون آسیب های اجتماعی ناشی از آن را برای خانواده ها و مسوولان به همراه داشته است. در این میان شناخت و بررسی نگرش شهروندان به اثرات این شبکه موضوعی مهم و مفید به شمار می رود. هدف از مطالعه اخیر تعیین تاثیر رسانه ای شبکه ماهواره ای فارسی 1 بر نگرش شهروندان تهرانی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه ساکنان منطقه 5 شهر تهران بوده و تعداد 370 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه محقق ساخته به منظور گرداوری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده گردید. داده ها پس از ورود به رایانه از طریق نرم افزار اماری مورد spss مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. از روش امار توصیفی و استنباطی به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین پخش برنامه های شبکه و افزایش خیانت به همسر در میان شهروندان تهرانی رابطه معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که بین پخش برنامه های شبکه فارسی 1 و افزایش طلاق، بی حجابی و عادی سازی روابط جنسی در میان خانوارهای تهرانی رابطه معنادار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 389 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    141-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1355
  • دانلود: 

    998
چکیده: 

امروزه ارتباطات یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در جامعه متمدن بشمار می آید، زیرا از یک سو انسان را به عنوان یک موجود اجتماعی به توسعه و تعالی می رساند و از سوی دیگر باعث بقاء و تداوم حیات سازمان به عنوان یک پدیده اجتماعی می گردد، چنانچه باید گفت، حیات هر سازمانی مرهون ارتباطات اثربخشی است که خود در ایجاد آن دخالت دارد و هیچ سازمانی بدون توسعه شبکه های ارتباطی مناسب نمی تواند در دستیابی به اهداف خود توفیق یابد. در این تحقیق تمرکز ما بر، تاثیر ارتباطات کلامی موجود در سازمان و نقش ان بر، تعالی سازمانها (مدل تعالی سازمانی EFQM) می باشد. در واقع اهمیت ارتباطات در سازمان از این بابت است که با ایجاد ارتباط مناسب، نیروی انسانی از خواسته های مدیریت آگاه می شود و با قرار گرفتن در تعامل می توانند خواسته های خود را نیز به اطلاع مدیران برسانند. در این مقاله برآنیم که با توجه به تقسیم بندی ارتباطات درون سازمان، بر حسب کانال های ارتباطی، نقش و اهمیت ارتباطات کلامی را بر مولفه ایجاد انگیزه در کارکنان به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر، تعالی سازمانی را، مورد بررسی قرار دهیم. در نتایج جانبی نیز دریافتیم که؛ ارتباطات کلامی در بین مدیران و کارکنان، به رغم بی اهمیت انگاشته شدن از سوی مدیران، تاثیر بسزائی بر تعالی سازمانی داشته به نوعی که 20.6 درصد کل امتیاز مباحث تعالی سازمانی EFQM، مربوط به ارتباطات کلامی موجود در سازمان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 998 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    149-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40769
  • دانلود: 

    13455
چکیده: 

امروزه علاوه بر تربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیاز آماده سازی شهروندان برای زندگی در جامعه جهانی به صورت یک ضرورت تربیتی درآمده است. آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن، مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می توان آن را به آموزش شیوه های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که به طور خاص در یک جامعه و به طور عام در جامعه جهانی می توان اطلاق کرد. سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه های جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می نماید. سواد رسانه ای رویکردی آموزشی در قرن بیست و یکم محسوب می گردد. چرا که سواد رسانه ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می دهد و کسب مهارت های ضروری تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می داند. در این مقاله نخست به تحلیل مفهوم سواد رسانه ای و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه برخی اندیشمندان و صاحبنظران در حوزه ارتباطات پرداخته شده است. سپس به چگونگی فرایند آموزش سواد رسانه ای و سیر تحولات آن در جهان اشاره شده است. گفتنی است که در این مقاله بررسی فرایند آموزش سواد رسانه ای به شهروندان بر دو هدف استوار است. نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم، اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر آموزش سواد رسانه ای به شهروندان در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم آن که با ارائه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانه ای و استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروندی متناسب با ضرورت های عصر جهانی شدن در کشورمان اقدام لازم صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    159-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2667
  • دانلود: 

    1211
چکیده: 

رشد و گسترش فناوری های نوین ارتباطی با سرعت باور نکردنی تمام حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان را دستخوش دگرگونی های بنیادی کرده است. توسعه تکنولوژی های ماهواره ای و کابلی علاوه بر آنکه نیازهای تولید و توزیع برنامه های جهانی را افزایش داد؛ توجیه اقتصادی آن را نیز جذابتر نمود. تغییر رژیم اقتصاد صنعتی به اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد خدماتی در کشورهای توسعه یافته تحولات ویژه ای را در اصول تجارت جهانی به وجود آورد. و در نتیجه باعث گسترش سازمانهای رسانه ای در ابعاد خارجی شد و توسعه سرمایه گذاری های اقتصادی در بسیاری از کشورهای آسیایی ضمن تقاضای جهانی مصرف کالای رسانه ای، بازارهای جدیدی را به وجود آورد و رسانه ها چه در صحنه داخلی کشورها و چه در عرصه بین المللی و اقتصادی دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند و بشدت در معادله کسب، حفظ و افزایش قدرت و ثروت اقتصادی در جهان حضوری پر اثر و تاثیر گذار دارند. همچنین پیشرفتهای تکنولوژی و همگرایی تکنولوژی در تغییر ساختاری رسانه ای مولفه ای مهم به شمار می آیند. این تغییر ساختاری تحت تاثیر دیجیتالی Digitalization شدن به وقوع پیوست. یعنی فرآیندی که مرزهای میان سرویس های رسانه ای الکترونیک را درهم شکست. دیجیتالی شدن این امکان را فراهم آورد که هر متنی از طریق سبکهای مختلف انتقال الکترونیک به راحتی قابل انتقال باشد که این همگرایی رسانه ای تاثیرات روشنی بر سیاستهای رسانه ای و نحوه قانون گذاری رسانه های جمعی داشته است. (مک کوئیل، 1996، ص 103). در این مقاله به بررسی این مساله خواهیم پرداخت که از دیدگاه صاحب نظران مدیریت و تکنولوژی همگرایی رسانه ای چه تاثیری بر سیاست گذاری های رسانه ای داشته اند. بدین منظور برای دستیابی به دیدگاه این صاحب نظران درباره تاثیر همگرایی رسانه ای بر سیاست گذاری های رسانه ها، تعداد 52 گویه ساخته شده مفاهیم مطرح شده در گویه های تحقیق متغیرهای مستقل و میزان مخالفت یا موافقت پاسخگویان با محتوای هر گویه متغیرهای وابسته این تحقیق می باشند و به منظور بررسی متغیرها از برنامه کامپیوتری کوانل استفاده شده. همچنین تحلیل عاملی نیز انجام شد. در پژوهش حاضر تحلیل عاملی به صورت چرخش مایل انجام شد و با محاسبه مقادیر بار عاملی دوگونه پاسخگو مشخص شدند و آرایه نزولی گویه های گونه اول استادان مدیریت و تکنولوژی و آرایه های نزولی گویه های گونه دوم استادان مدیریت و تکنولوژی، آرایه نزولی گویه های مورد توافق استادان و آرایه نزولی گویه های مورد اختلاف استادان مدیریت و تکنولوژی به دست آمد که در این مقاله هر یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا به دیدگاه صاحب نظران در این زمینه پی برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1211 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    177-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1655
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

هدف این مقاله، بررسی میزان و عوامل موثر بر اعتماد شهروندان کرمانی به اخبار شبکه یک تلویزیون می باشد. چارچوب نظری با استنباط از نظریه های ارتباطات و جامعه شناسی تعیین شده است. شاخص های اعتماد و متغیرهای موثر بر آن از نظریه های انگاره سازی خبری، انگ زنی، استفاده و خشنودی (نیازجویی)، متقاعدسازی (اقناع)، توازن (تعادل) شناختی و نظریات جامعه شناسانی؛ چون پاتنام، گیدنز، اوفه، اینگلهارت، اریکسون، دورکیم و مرتن استخراج شده اند. شاخص ها و متغیرهای موثر برمیزان اعتماد با طیف لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. صداقت و شفافیت در خبر، عدم جانبداری در قبال گروه ها و جناح های خاص، سازگاری محتوا و موضوعات خبری با نیاز مخاطب، قابل درک بودن خبر برای مخاطبان و بر طرف کردن نیازهای خبری بیشتری از مخاطبان؛ شاخص های اعتماد می باشند. پایگاه اقتصادی - اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و میزان دینداری افراد به عنوان عوامل موثر بر میزان اعتماد بررسی شده اند. جامعه آماری شهروندان 18 سال به بالای مناطق 5 گانه شهرکرمان بوده است. داده ها با روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده از 400 نفر جمع آوری شده است. نتایج توصیفی نشان می دهد، شهروندان کرمانی به میزان متوسط به اخبار شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی اعتماد دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی، میزان احساس امنیت اجتماعی، میزان رضایت از زندگی و میزان دینداری افراد با میزان اعتماد شهروندان به اخبار شبکه یک رابطه معنی داری وجود دارد. رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر نشان می دهد، متغیرهای مستقل 35.8 درصد از کل تغییرات واریانس میزان اعتماد به اخبار شبکه یک تلویزیون را تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1655

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9