مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانه شناسی تبلیغات اخلاقی در سطح شهر تهران مطالعه موردی «جنگ، کار تا پیروزی...»

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 136

چکیده

 تبلیغات محیطی, متون رسانه ای فراگیر و مهمی هستند که مخاطبان آنها تمام اقشار جامعه را در بر می گیرد. به همین خاطر, گفتمان فرهنگی حاکمیت می کوشد تا از ظرفیت این رسانه پرنفوذ, بوسیله طراحی پیام هایی عمومی در قالب توصیه های اخلاقی, برای ایدئولوژیک ساختن محیط های خنثای ترددهای شهری شهروندان, استفاده نماید. استفاده بجا, از فضای خالی و مناسب شهری, می تواند تاثیر بسزایی در تثبیت گفتمان فرهنگی غالب در اذهان شهروندان داشته باشد.هدف از تحقیق حاضر, تحلیل نحوه به کارگیری «اسطوره های فرهنگی» در متن تبلیغات محیطی اخلاقی به نمایش درآمده در شهر تهران بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نشانه شناسی و از طریق تحلیل محورهای همنشینی/ جانشینی و هم زمانی/ درزمانی در طراحی عناصر نشانه ای تشکیل دهنده متن انتخابی, چگونگی های خلق اسطوره های فرهنگی را از خلال تحلیل کارکرد مجموعه تبلیغات محیطی- اخلاقی «جنگ, کار تا پیروزی...», به عنوان یک نمونه موردی, مطالعه و ارزیابی می کنیم.یافته های این پژوهش نشان داد که ترکیب عناصر نشانه ای مختلف در قالب فنون متنوع طراحی تبلیغات محیطی اخلاقی به مثابه متن رسانه ای, در نمونه های انتخابی این پژوهش به خدمت خلق اسطوره های فرهنگی مرتبط با گفتمان غالب حاکمیت در زمینه آرمان های مذهبی-سیاسی انقلاب اسلامی, مقاومت و پایداری اجتماعی بر سر این اصول و آرمان ها و تبلور اندیشه و روحیه معنویت گرایی قرار گرفته است. در نتیجه گیری این تحقیق آمده است که تبلیغات محیطی اخلاقی با استفاده از عناصر ساختاری تشکیل دهنده متن, گفتمانی مبتنی بر ارزش های بومی و ملی درجهت تثبیت اسطوره های فرهنگی خلق می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button