مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش مادران به روش بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه: مطالعات حاکی از پایین بودن سطح اگاهی و عملکرد نامطلوب مادران در تغذیه کودک می باشد. بنابراین, یافتن روش های موثر و در دسترس آموزشی اهمیت ویژه ای دارد. بحث گروهی از بهترین روش های آموزشی تغییر رفتار و خبرنامه یک رسانه نوین آموزشی است که سبب سهولت دسترسی خانواده به منابع اطلاعاتی می شود.هدف: مقایسه تاثیر آموزش مادران به روش بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی.روش: در این مطالعه تجربی سه گروهه, 192 مادر کودک پیش دبستانی به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه بحث گروهی, خبرنامه و شاهد توزیع شدند. جلسات آموزشی بحث گروهی هر هفته یک جلسه یک ساعته تا 4 هفته برگزار گردید. در گروه خبرنامه, به طور همزمان یک خبرنامه ارسال شد. کیفیت تغذیه کودک با استفاده از پرسشنامه عادت های تغذیه ای کودک و شاخص تغذیه سالم در مراحل قبل, بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله ارزیابی گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و نرم افزار SPSS ویرایش 16 انجام شد.یافته ها: نمرات آگاهی مادر و امتیاز شاخص تغذیه سالم قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنی داری نداشت؛ ولی بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش در گروه های خبرنامه و بحث گروهی بیشتر از گروه شاهد بود (p<0.001). اما این امتیاز در دو گروه آموزش در مراحل بعد از آموزش تفاوت معنی دار نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: تاثیر آموزش مادران به شیوه بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی یکسان است. با توجه سهولت استفاده از خبرنامه به عنوان یک روش موثر, می تواند جایگزین روش های حضوری از جمله بحث گروهی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باغداری، نسرین، بهرامی مرغملکی، اشرف، نوروزی، عبدالرضا، و کریمی مونقی، حسین. (1392). مقایسه تاثیر آموزش مادران به روش بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، 3(4 (پیاپی 9))، 75-84. SID. https://sid.ir/paper/213350/fa

    Vancouver: کپی

    باغداری نسرین، بهرامی مرغملکی اشرف، نوروزی عبدالرضا، کریمی مونقی حسین. مقایسه تاثیر آموزش مادران به روش بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی. مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)[Internet]. 1392؛3(4 (پیاپی 9)):75-84. Available from: https://sid.ir/paper/213350/fa

    IEEE: کپی

    نسرین باغداری، اشرف بهرامی مرغملکی، عبدالرضا نوروزی، و حسین کریمی مونقی، “مقایسه تاثیر آموزش مادران به روش بحث گروهی و خبرنامه بر کیفیت تغذیه کودکان پیش دبستانی،” مراقبت مبتنی بر شواهد (EVIDENCE BASED CARE)، vol. 3، no. 4 (پیاپی 9)، pp. 75–84، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button