مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,292
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

905
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزش های اخلاقی ارائه شده در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان)

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 254

چکیده

 تلویزیون و محصولات آن به عنوان یکی از موثرترین وسایل ارتباط جمعی, می توانند نقشی دوسویه ایفا کنند, به تقویت و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی پرداخته یا با عملکرد نادرست خود به تقویت و رواج ضدارزش ها بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی ارزش های اخلاقی ارائه شده در تبلیغات بازرگانی (تبلیغاتی که به منظور فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان تهیه شده), انجام گرفته و برای نیل به این هدف از روش نشانه شناسی استفاده شده است. نمونه های مورد بررسی شامل 16 آگهی تجاری پخش شده در سال 1388 از شبکه یک سیماست. نتایج نشان می دهد که عمده ارزش هایی که از طریق آگهی های مورد بررسی به مخاطب کودک و نوجوان منتقل شده, ارزش های منفی بوده اند که سازندگان آن با بهره گیری از تمهیدات مختلف همچون تسری معنایی با توسل به شخصیت های کارتونی و سخنگو, جهان مبتنی بر رویا, نمایش کالا در کسوت یک ناجی و …, بر آن بوده اند تا با تهییج و تحریک احساسات, ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان را تحت تاثیر قرار داده و پیام خود را منتقل سازند و در یک کلام توجه و اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بروجردی علوی، مهدخت، و حداد، نسرین. (1391). ارزش های اخلاقی ارائه شده در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان). مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 13(17 (مسلسل 49))، 213-254. SID. https://sid.ir/paper/213559/fa

    Vancouver: کپی

    بروجردی علوی مهدخت، حداد نسرین. ارزش های اخلاقی ارائه شده در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان). مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1391؛13(17 (مسلسل 49)):213-254. Available from: https://sid.ir/paper/213559/fa

    IEEE: کپی

    مهدخت بروجردی علوی، و نسرین حداد، “ارزش های اخلاقی ارائه شده در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (برای فروش مواد غذایی به کودکان و نوجوانان)،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 13، no. 17 (مسلسل 49)، pp. 213–254، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213559/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا