مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,373
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی / کمبود توجه

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر نشانه های مرضی کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی / کمبود توجه بود. روش پژوهش از نوع شبه تجربی بر اساس طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه مادران کودکان 4 تا 12 ساله مبتلا به ADHD که به دو مرکز درمانی مراجعه کرده بودند و پس از ارزیابی اولیه بر اساس ملاک های ورود به نمونه, 20 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت آموزش گروهی فرزندپروری مثبت قرار گرفتند. آزمودنی ‏های گروه آزمایش و کنترل در 3 مرحله, پیش آزمون, پس آزمون و مرحله پیگیری از طریق مقیاس تعیین شدت علائم اختلال بیش فعالی / کمبود توجه (CSI-4) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های بدست آمده با روش های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که اجرای برنامه گروهی فرزندپروری مثبت منجر به کاهش معنی دار نشانه های اصلی ADHD در کودکان در مقایسه با گروه کنترل شده است. لذا پیشنهاد می شود درمانگران از این روش برای کمک به این گروه کودکان استفاده نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، بهنازسادات، فتحی آشتیانی، علی، و طهماسیان، کارینه. (1390). اثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه ‌های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش ‌فعالی / کمبود توجه. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 2(7)، 124-140. SID. https://sid.ir/paper/213858/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری بهنازسادات، فتحی آشتیانی علی، طهماسیان کارینه. اثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه ‌های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش ‌فعالی / کمبود توجه. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1390؛2(7):124-140. Available from: https://sid.ir/paper/213858/fa

    IEEE: کپی

    بهنازسادات جعفری، علی فتحی آشتیانی، و کارینه طهماسیان، “اثربخشی آموزش گروهی برنامه فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه ‌های مرضی کودکان مبتلا به اختلال بیش ‌فعالی / کمبود توجه،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 2، no. 7، pp. 124–140، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا