Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,081
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

969
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدل توانمندسازی بلوم درارتقای مهارت های زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 18

چکیده

 مدل های آموزش بهداشت چارچوبی برای طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی اجرا شده توسط آموزش دهندگان سلامت فراهم می کنند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر به کارگیری مدل بلوم در ارتقای مهارت های زندگی دختران پایه سوم دبیرستان می باشد. ابتدا در مرحله نیازسنجی, از بین جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر سوم دبیرستان, والدین با مدرک دیپلم به بالا, دبیران و مشاوران آنها بود, تعداد 200 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. سپس در یک مطالعه نیمه تجربی دو گروه 45 نفری کنترل و مداخله از بین دختران سوم دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها, پرسشنامه های محقق ساخته نیازسنجی ویژه سه گروه مخاطب فوق و پرسشنامه های آگاهی, نگرش, عملکرد و حمایت نسبت به سه مهارت اولویت دار (خودآگاهی, ارتباط با دیگران و تصمیم گیری) بودند. مداخله بصورت آموزش مهارت ها در قالب سخنرانی, نمایش اسلاید, بحث گروهی و ایفای نقش, طی هشت جلسه برای دانش آموزان گروه مورد و یک جلسه سخنرانی برای والدین و دبیران آنها انجام شد. یک ماه پس از مداخله, آزمودنی ها مجددا ارزیابی شدند. میانگین اختلاف نمرات آگاهی (P=0.03), نگرش (P=0.04), عملکرد (P=0.03) و سیستم حمایت محیطی (P=0.002) نسبت به سه مهارت مذکور در گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنی دار بود. به کارگیری مدل توانمندسازی بلوم با داشتن مولفه ای چون تقویت سیستم حمایتی در خانواده, محیط مدرسه و جامعه, در کنار آموزش به دانش آموزان, می تواند در ارتقای مهارت های زندگی, موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صحراییان، مریم، صلحی، مهناز، و حقانی، حمید. (1391). تاثیر مدل توانمندسازی بلوم درارتقای مهارت های زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، 2(1)، 9-18. SID. https://sid.ir/paper/214466/fa

    Vancouver: کپی

    صحراییان مریم، صلحی مهناز، حقانی حمید. تاثیر مدل توانمندسازی بلوم درارتقای مهارت های زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم. پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)[Internet]. 1391؛2(1):9-18. Available from: https://sid.ir/paper/214466/fa

    IEEE: کپی

    مریم صحراییان، مهناز صلحی، و حمید حقانی، “تاثیر مدل توانمندسازی بلوم درارتقای مهارت های زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم،” پژوهش و سلامت (JOURNAL OF RESEARCH AND HEALTH)، vol. 2، no. 1، pp. 9–18، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا