Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,011
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی در دانشجویان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 102

چکیده

 روانشناسی مثبت به عنوان رویکردی جدید در حیطه روانشناسی بر سلامت روان و ارتقاء بهزیستی تاکید دارد. در حقیقت روانشناسی مثبت علم شادکامی و شکوفایی انسان است, در این راستا یکی از عوامل مهم در موفقیت انسان ها شکوفایی می باشد. شکوفایی ترکیبی است از احساس خوب و کارکرد موثر در زندگی که با سطح بالای بهزیستی روانی مترادف است و سلامت روان را به طور خلاصه نشان می دهد. از آنجا که مبتنی بر قواعد روانسنجی, صرفا بر اساس نتایج حاصل از یک پژوهش نمی توان به ویژگی های روانسنجی ابزارها اعتماد کرد, لازم است ویژگی های روانسنجی این ابزارها وارسی روایی شود, لذا هدف اساسی این مقاله وارسی روایی پرسشنامه شکوفایی دانشجویان ایرانی بر مبنای مدل سلیگمن می باشد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه های شهر تهران در سال 94 می باشد. نمونه مورد بررسی 300 دانشجو (135 دختر و 165 پسر) بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, همبستگی پیرسون و همبستگی سوال- نمره کل و تحلیل پایایی به کمک نرم افزارهای SPSSV22 و LISRELV8.80  استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی ساختار چهار عاملی HFQ را مورد تائید قرار داد. نتایج اعتبار همگرای پرسشنامه شکوفایی (HFQ) از طریق اجرای همزمان آن با پرسشنامه های "خودشکوفایی اهواز" و "شکوفایی دینر" و اعتبار واگرای آن از طریق "پرسشنامه افسردگی بک" بررسی و مورد تائید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه شکوفایی (HFQ) برای عامل های هیجان های مثبت, روابط, معنایابی, پیشرفت و کل پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 0.82, 0.61, 0.77, 0.78 و 0.90 به دست آمد. در نهایت با توجه به ضرایب روایی و پایایی مطلوب, سهولت اجراء, نمره گذاری و تعبیر و تفسیر و همچنین زمان اندک برای پاسخگویی می توان گفت پرسشنامه شکوفایی (HFQ) واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به منظور اندازه گیری میزان شکوفایی است و پیشنهاد می شود در مطالعات آتی به منظور تعیین میزان شیوع شکوفایی در جامعه دانشجویی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، سمیرا، رضایی، علی محمد، و بارانی، محمد. (1396). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی در دانشجویان ایرانی. اندازه گیری تربیتی، 7(27 )، 83-102. SID. https://sid.ir/paper/214574/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی سمیرا، رضایی علی محمد، بارانی محمد. ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی در دانشجویان ایرانی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛7(27 ):83-102. Available from: https://sid.ir/paper/214574/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا سلیمانی، علی محمد رضایی، و محمد بارانی، “ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی در دانشجویان ایرانی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 7، no. 27 ، pp. 83–102، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا