مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,025
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 220

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تحلیل روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت در گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 317 دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت, نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه ارزیابی استرس (رویلی, رویسیچ, جاریکا و واگن, 2005) و نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما, 3228) پاسخ دادند. ابتدا, به منظور توسعه نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت با انتخاب یک رویکرد جزئی نگر از دو روش تحلیل آماری مبتنی بر گویه ها مانند دستور آلفا پس از حذف ماده و همبستگی هر گویه با نمره کلی مقیاس استفاده شد. علاوه بر این, به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت به منظور آزمون روایی سازه, ضرایب همبستگی بین مقیاس های هیجانات پیشرفت مثبت و منفی با فرایندهای ارزیابی شناختی و جهت گیری های هدف پیشرفت, گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت همسو با نسخه جامع پرسشنامه هیجانات پیشرفت با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاس های هیجانات مثبت (لذت, امید, غرور, آرمیدگی)و منفی (خشم, اضطراب, شرم, نامیدی و خستگی) برای اندازه گیری تجارب هیجانی مختلف در انواع موقعیت های تحصیلی مانند کلاس درس, یادگیری و امتحان به طور تجربی, از روایی درونی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت حمایت کرد. علاوه بر این, الگوی پراکندگی مشترک بین هیجانات پیشرفت مثبت و منفی در موقعیت های تحصیلی مختلف با ارزیابی های مبتی بر تهدید و چالش محور و با جهت گیری های هدف پیشرفت فراگیران, شواهد مضاعفی را در دفاع از روایی سازه نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مقیاس های چندگانه در موقعیت های تحصیلی مختلف بین 0.74 تا 0.87 بدست آمد. در مجموع, نتایج مطالعه حاضر, از یک سو, شواهدی را در دفاع از نظریه کنترل ارزش هیجانات پیشرفت ارائه کرد و از دیگر سوی نشان داد که نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت برای سنجش سازه هیجانات پیشرفت در گروه نمونه دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبداله پور، محمدآزاد، و درتاج، فریبرز. (1396). تحلیل روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان. اندازه گیری تربیتی، 8(30 )، 189-220. SID. https://sid.ir/paper/214629/fa

    Vancouver: کپی

    عبداله پور محمدآزاد، درتاج فریبرز. تحلیل روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(30 ):189-220. Available from: https://sid.ir/paper/214629/fa

    IEEE: کپی

    محمدآزاد عبداله پور، و فریبرز درتاج، “تحلیل روان سنجی نسخه کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت در دانشجویان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 30 ، pp. 189–220، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214629/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button