Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,139
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

942
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف پژوهش: معلمان با استفاده از ارزیابی های اولیه و ثانویه از بافت مدرسه و کلاس درس, تجارب موثر هیجانی خود را بدست می آورند. هدف اصلی اجرای پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه هیجانات چهار عاملی معلم است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک طرح توصیفی-همبستگی است. دو گروه از معلمان مرد و زن در این پژوهش شرکت کردند برای تعیین نسبت جنسیت, از بین 501 نفر گروه نمونه, 298 نفر معلم مرد و 203 نفر معلم زن به روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ایی از بین معلمان پارسیان, عسلویه و شیبکوه از توابع استانهای هرمزگان و بوشهرانتخاب شدند. یافته ها: تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از عامل یابی مولفه اصلی و چرخش پروماکس انجام شد و چهار مولفه لذت, اضطراب, عصبانیت وافتخار بدست آمد. بار عاملی همه سئوالات روی عاملها بیشتر از 0/30 بود و لذا هیچ کدام از سئوالات حذف نشدند. نتایج حاصل از تحلیل عامل تاییدی نشان داد که شاخصهای برازش استخراج شده مطلوب است و حاکی از این بود که داده های پژوهش با مدل نظری چهار عاملی هیجانات معلم برازش دارد. با استفاده از روش ضریب آلفا کرونباخ, پایایی مولفه های پرسشنامه آن بدست آمد و مقدار آنها مطلوب بود. نتایج: نتایج بدست آمده حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه هیجانات معلم ابزاری معتبرو با پایایی و روایی مطلوب بوده و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی در جامعه معلمان دبیرستان دارد. . کاربرد پرسشنامه در مقطع ابتدایی با احتیاط صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی، علی، کدیور، پروین، کرامتی، هادی، و عرب زاده، مهدی. (1398). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم. اندیشه های نوین تربیتی، 15(2 )، 7-30. SID. https://sid.ir/paper/86815/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی علی، کدیور پروین، کرامتی هادی، عرب زاده مهدی. بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1398؛15(2 ):7-30. Available from: https://sid.ir/paper/86815/fa

    IEEE: کپی

    علی قاسمی، پروین کدیور، هادی کرامتی، و مهدی عرب زاده، “بررسی روایی و پایایی پرسشنامه چهار عاملی هیجانات معلم،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 15، no. 2 ، pp. 7–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86815/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا