مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) در کودکان 6 تا 12 سال

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 151

چکیده

 با توجه به گستردگی کارکردهای اجرایی, پرسشنامه های موجود جنبه های محدودی از این کارکردها را می سنجد. پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف جامعیت بیشتری دارد و بر اساس جدیدترین دیدگاه ها در مورد کارکرد اجرایی ساخته شده است. هدف از پژوهش حاضر, اعتبارسنجی این پرسشنامه می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد, نمونه ای با حجم 516 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای از استان های تهران, آذربایجان شرقی, آذربایجان غربی و کردستان انتخاب شدند, 75 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیل های آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 441 پدر و مادر تقلیل یافت. پرسشنامه حاضر از هشت مقیاس شکل گرفته و از ترکیب این هشت مقیاس دو شاخص تنظیم رفتار و شاخص شناختی به دست می آید و در نهایت از ترکیب نمره 8 مقیاس نمره کل آزمون BRIEF حاصل می شود, نتایج به دست آمده نشان می دهد آلفای کرونباخ محاسبه شده برای 8 مقیاس پرسشنامه بین 68 تا86 می باشد و همچنین آلفای کرونباخ محاسبه شده برای شاخص تنظیم رفتار, شاخص شناختی و نمره کل پرسشنامه BRIEF, به ترتیب 0.86, 0.89 و 0.93  می باشد, با توجه به شاخص های برازش گزارش شده, مشخص شده که مدل یک عاملی بهترین مدل از نظر برازش محسوب می شود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر, پرسشنامه بریف به عنوان ابزار سنجش کارکردهای اجرایی اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل استفاده می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالمحمدی، کریم، علیزاده، حمید، غدیری، فرهاد، طیب لی، معصومه، و فتحی، آیت اله. (1396). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) در کودکان 6 تا 12 سال. اندازه گیری تربیتی، 8(30 )، 135-151. SID. https://sid.ir/paper/214630/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالمحمدی کریم، علیزاده حمید، غدیری فرهاد، طیب لی معصومه، فتحی آیت اله. بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) در کودکان 6 تا 12 سال. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(30 ):135-151. Available from: https://sid.ir/paper/214630/fa

    IEEE: کپی

    کریم عبدالمحمدی، حمید علیزاده، فرهاد غدیری، معصومه طیب لی، و آیت اله فتحی، “بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) در کودکان 6 تا 12 سال،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 30 ، pp. 135–151، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214630/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button