مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,124
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رواسازی مقیاس هیجان های معلم در مدارس ابتدایی شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 200

چکیده

 زمینه: هیجان ها نقشی اساسی در محیط های آموزشی ایفا می کند لذا طراحی مقیاسی برای سنجش هیجان های معلمان موضوعی ارزشمند و قابل توجه است. هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هیجان های معلم در شهر مشهد بود. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 320 نفر تعیین شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان های معلم (TEI) چن و مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی (PANAS) واتسون, کلارک و تلیگن توسط شرکت کنندگان به طور هم زمان تکمیل گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه, از روش همسانی درونی (ضریب آلفا) و جهت احراز روایی از روایی محتوایی, روایی همگرا و روایی سازه تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد ضریب آلفای کل مقیاس برابر با 0.88 و در زیر مقیاس های آن میان 0.74 تا 0.88 به دست آمد. همچنین ضریب همبستگی بین مقیاس هیجان معلم و عاطفه مثبت و منفی 0.41 به دست آمد. نتایج تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس نشان داد که ارزش ویژه 5 عامل قابل ملاحظه است که روی هم 62.49 درصد واریانس هیجان های معلمان را تبیین می کند. شاخص های نیکویی برازش مدل را تایید کردند. نتیجه گیری: بنابراین مقیاس هیجان های معلم, همسانی درونی مطلوب و روایی کافی در نمونه معلمان ایرانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کارشکی، حسین، کوهی، محمد، و آهنی، زهرا. (1395). رواسازی مقیاس هیجان های معلم در مدارس ابتدایی شهر مشهد. اندازه گیری تربیتی، 6(24 )، 171-200. SID. https://sid.ir/paper/214642/fa

    Vancouver: کپی

    کارشکی حسین، کوهی محمد، آهنی زهرا. رواسازی مقیاس هیجان های معلم در مدارس ابتدایی شهر مشهد. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(24 ):171-200. Available from: https://sid.ir/paper/214642/fa

    IEEE: کپی

    حسین کارشکی، محمد کوهی، و زهرا آهنی، “رواسازی مقیاس هیجان های معلم در مدارس ابتدایی شهر مشهد،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 24 ، pp. 171–200، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button