Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانش آموز، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان شهر اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه هوی و همکاران (2008) در بین دانش آموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه بود. نمونه مورد بررسی 350 دانش آموز (200 پسر و 150 دختر) بود که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه, خوش بینی علمی دانش آموز, خودکارآمدی دانش آموز و انگیزه پیشرفت بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آلفای کرونباخ, پایایی ترکیبی, تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی کل مقیاس برابر با 0.94 و 0.93 بوده که حاکی از پایایی مطلوب این پرسش نامه بوده است. به منظور تعیین روایی واگرا, همبستگی این پرسش نامه با پرسش نامه های خوش بینی علمی دانش آموز و خودکارآمدی محاسبه شد (0.88 و 0.84) که حاکی از همبستگی مثبت و معنی دار بود. علاوه بر این ضریب همبستگی پرسش نامه خوش بینی مدرسه و پرسش نامه انگیزش پیشرفت برابر (0.93) به دست آمد که روایی همگرای پرسش نامه خوش بینی مدرسه را تایید کرده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی وجود سه خرده پرسش نامه خودکارآمدی جمعی, اعتماد به والدین و دانش آموزان و تاکید علمی را برای این پرسش نامه تایید کرده است. نتایح نشان داد که پرسش نامه  اندازه گیری خوش بینی علمی مدرسه را می توان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیت های آموزشی و پژوهشی به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی پریخانی، سمیه، گرامی پور، مسعود، و حامدی نسب، صادق. (1396). ویژگی های روان سنجی پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانش آموز, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان شهر اردبیل. اندازه گیری تربیتی، 8(29 )، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/214659/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی پریخانی سمیه، گرامی پور مسعود، حامدی نسب صادق. ویژگی های روان سنجی پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانش آموز, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان شهر اردبیل. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1396؛8(29 ):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/214659/fa

    IEEE: کپی

    سمیه بخشی پریخانی، مسعود گرامی پور، و صادق حامدی نسب، “ویژگی های روان سنجی پرسش نامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانش آموز, خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش آموزان شهر اردبیل،” اندازه گیری تربیتی، vol. 8، no. 29 ، pp. 23–46، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا