مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 354 | صفحه پایان 371

چکیده

 در این پژوهش با استفاده از روش کیفی, به شیوه مصاحبه گروه کانونی و طرح نظریه داده بنیاد, به بررسی چگونگی ادراک و مفهوم سازی درگیری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دبیرستانی (دوره متوسطه دوم) پرداخته شد. شرکت کنندگان در این پژوهش 52 نفر (26پسر و 26 دختر) از دانش آموزان دبیرستانی (پایه های 10, 11 و 12), بین سنین 15 تا 17 سال با میانگین سنی 16/4 بودند. دو گروه کانونی برای پسران و دو گروه کانونی برای دختران تشکیل و مصاحبه ها انجام گردید. پاسخ هایی که دانش آموزان در ارتباط با برداشت خود از درگیری تحصیلی ارائه دادند, در 8 مقوله کسب نمرات و معدل بالا, تکرار و تمرین و وقت گذاری, داشتن اراده قوی و خودتنظیمی, هدف گذاری و برنامه ریزی درسی, علاقه مندی به درس و مدرسه, لذت بردن از مطالعه و یادگیری, توجه و تمرکز داشتن بر تکالیف و آشنایی با فنون و روش های یادگیری طبقه بندی شد. نتایج کدگذاری ها در مرحله باز و محوری نشان داد که درگیری تحصیلی برای دانش آموزان ایرانی شامل 5 مولفه درگیری شناختی, درگیری رفتاری, درگیری هیجانی, درگیری انگیزشی و عاملیت میباشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افروز، حمیدرضا، اژه ای، جواد، حجازی، الهه، و مقدم زاده، علی. (1398). درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی، 23(4 (پیاپی 92) )، 354-371. SID. https://sid.ir/paper/373416/fa

    Vancouver: کپی

    افروز حمیدرضا، اژه ای جواد، حجازی الهه، مقدم زاده علی. درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی. مجله روانشناسی[Internet]. 1398؛23(4 (پیاپی 92) ):354-371. Available from: https://sid.ir/paper/373416/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا افروز، جواد اژه ای، الهه حجازی، و علی مقدم زاده، “درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی: یک مطالعه کیفی،” مجله روانشناسی، vol. 23، no. 4 (پیاپی 92) ، pp. 354–371، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button