مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

379
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر سواد سلامت افراد مبتلا به بیماری مزمن از دیدگاه کارکنان بهداشتی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 326 | صفحه پایان 336

چکیده

 مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعه ای از مهارت های خواندن, شنیدن, تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری در موقعیت های مرتبط با سلامتی است و این اصطلاح به معنی مهارت فرد در خواندن و نوشتن در دوران تحصیل نیست. پژوهش حاضر با هدف تبیین دیدگاه های کارکنان بهداشتی درباره سواد سلامت و عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر آن در مراکز بهداشتی شهرستان مشهد انجام شد. روش: این مطالعه از نوع کیفی بود که در آن 12 نفر از کارکنان بهداشتی شاغل در مراکز بهداشتی شهرستان مشهد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد, در 4 جلسه بحث گروهی شرکت نمودند. داده ها از طریق مصاحبه های ضبط شده جمع آوری گردید و به طور هم زمان به روش تحلیل کیفی قراردادی (مقایسه مداوم) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس تحلیل دیدگاه مشارکت کنندگان, عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر سواد سلامت بیماران مزمن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی در سه حیطه «کیفیت انتقال دستورات بهداشتی», «کیفیت برقراری ارتباطم و «کمیت انتقال دستورات آموزشی» طبقه بندی گردید. نتیجه گیری: شناخت واقعیت های موجود با رویکرد واکاوانه در تدوین برنامه های آموزشی تغییر رفتار ضرروری است. از این رو, سواد سلامت به عنوان یک استراتژی مؤثر در خودمراقبتی بیماران مزمن, مستلزم بهبود عوامل تعدیل کننده مانند آموزش و مهارت های ارتباطی می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طهرانی، هادی، زارعی، فاطمه، بهزاد، فاطمه، و پیمان، نوشین. (1397). عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر سواد سلامت افراد مبتلا به بیماری مزمن از دیدگاه کارکنان بهداشتی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 7(3 )، 326-336. SID. https://sid.ir/paper/215505/fa

    Vancouver: کپی

    طهرانی هادی، زارعی فاطمه، بهزاد فاطمه، پیمان نوشین. عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر سواد سلامت افراد مبتلا به بیماری مزمن از دیدگاه کارکنان بهداشتی: یک مطالعه کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1397؛7(3 ):326-336. Available from: https://sid.ir/paper/215505/fa

    IEEE: کپی

    هادی طهرانی، فاطمه زارعی، فاطمه بهزاد، و نوشین پیمان، “عوامل آموزشی-ارتباطی مؤثر بر سواد سلامت افراد مبتلا به بیماری مزمن از دیدگاه کارکنان بهداشتی: یک مطالعه کیفی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 7، no. 3 ، pp. 326–336، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215505/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button