مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پرخاشگری, افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بود. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه پژوهش, 100 نفر از بین معلمان و 500 نفر دانش آموز شهرتبریز که به صورت خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز, پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری, افسردگی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنادار و بین بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از متغیرهای مورد مطالعه نتایج 26 در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط متغیر های پرخاشگری فیزیکی, پرخاشگری کلامی, بهزیستی روان شناختی و افسردگی تبیین می شود. با توجه به مقادیر بتا, به ترتیب بهزیستی روان شناختی, پرخاشگری کلامی, پرخاشگری فیزیکی و افسردگی به عنوان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پرخاشگری, افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان می تواند نقش مهمی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی، سیده سارا، و جعفری، علی. (1398). نقش پرخاشگری, افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی شهر تبریز. روانشناسی مدرسه، 8(3 (پیاپی 31) )، 121-140. SID. https://sid.ir/paper/216623/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی سیده سارا، جعفری علی. نقش پرخاشگری, افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی شهر تبریز. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1398؛8(3 (پیاپی 31) ):121-140. Available from: https://sid.ir/paper/216623/fa

    IEEE: کپی

    سیده سارا شهابی، و علی جعفری، “نقش پرخاشگری, افسردگی و بهزیستی روان شناختی معلمان در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی شهر تبریز،” روانشناسی مدرسه، vol. 8، no. 3 (پیاپی 31) ، pp. 121–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216623/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button