Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

794
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 94

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و پارامترهای صلاحیت های حرفه ای با اثر بخشی معلمان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس دوره اول و دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر) در سال تحصیلی 93-1394 بود, که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر, سه پرسش نامه ی صلاحیت های حرفه ا ی معلمان, عامل شخصیت وظیفه شناسی نئو و پرسش نامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که صلاحیت های حرفه ای به تنهایی می-تواند اثربخشی معلمان را پیش بینی کند, ولی شخصیت وظیفه شناسی به تنهایی نمی تواند اثربخشی معلمان را پیش بینی کند, اما با واسطه گری متغیر صلاحیت حرفه ای می تواند اثر بخشی معلمان را پیش بینی کند. همچنین بخش دیگر یافته ها حاکی از آن بود که مؤلفه ی شخصیت وظیفه شناسی قدرت کمی در پیش بینی مؤلفه ی اثربخشی معلمان دارد, درحالی که مؤلفه ی صلاحیت های حرفه ای قدرت بالایی در پیش بینی اثربخشی معلمان دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال، و محمدیان شریف، کویستان. (1397). رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری. روانشناسی مدرسه، 7(2 (پیاپی 26) )، 72-94. SID. https://sid.ir/paper/216721/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال، محمدیان شریف کویستان. رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 26) ):72-94. Available from: https://sid.ir/paper/216721/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، و کویستان محمدیان شریف، “رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و مؤلفه های صلاحیت های حرفه ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری،” روانشناسی مدرسه، vol. 7، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 72–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا