Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

613
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر توجه، بازیابی و تولید در یادگیری و به یادسپاری واژگان زبان انگلیسی در میان دانش آموزان دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 179

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیندهای روان شناختی توجه, بازیابی و تولید و مقایسه اثربخشی آن ها در فرآیند یادگیری و حفظ واژگان در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش, آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 90 دانش آموز سطح متوسط به طور تصادفی در سه گروه به نام های توجه از طریق تقویت درونداد زبانی (30 نفر), تقویت درونداد زبانی به علاوه مرور مبتنی بر درونداد زبانی (30 نفر) و تقویت درونداد زبانی به علاوه مرور مبتنی بر برونداد زبانی (30 نفر) قرار گرفتند. کلمات هدف در متن های کتاب تمرکز بر واژگان 2: تسلط بر لیست کلمات آکادمیک (اشمیت, اشمیت و من, 2011) گنجانده شده بودند. دانش واژگان گروه های آزمایش از طریق تست پیش آزمون با استفاده از مقیاس دانش واژگان (VKS) مورد سنجش قرار گرفت. یک هفته پس از آخرین جلسه یادگیری, پس آزمون فوری و پس از دو هفته, پس آزمون تاخیری اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس فریدمن, آزمون های رتبه ای علامت دار ویلکاکسون و آزمون های کروسکال-والیس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توجه از طریق تقویت درونداد زبانی هیچ تاثیر معناداری در یادگیری و حفظ واژگان ندارد. همچنین مشخص شد که هر دو نوع مرور مبتنی بر درونداد و برونداد زبانی تاثیر مثبت در یادگیری واژگان و حفظ آن ها دارد؛ ولی تاثیر آن ها تفاوت معناداری با همدیگر نداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیدناصر، غفوری، ناصر، و سعیدی، مهناز. (1399). تاثیر توجه, بازیابی و تولید در یادگیری و به یادسپاری واژگان زبان انگلیسی در میان دانش آموزان دبیرستان. روانشناسی مدرسه، 9(1 (پیاپی 33) )، 161-179. SID. https://sid.ir/paper/216819/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیدناصر، غفوری ناصر، سعیدی مهناز. تاثیر توجه, بازیابی و تولید در یادگیری و به یادسپاری واژگان زبان انگلیسی در میان دانش آموزان دبیرستان. روانشناسی مدرسه[Internet]. 1399؛9(1 (پیاپی 33) ):161-179. Available from: https://sid.ir/paper/216819/fa

    IEEE: کپی

    سیدناصر موسوی، ناصر غفوری، و مهناز سعیدی، “تاثیر توجه, بازیابی و تولید در یادگیری و به یادسپاری واژگان زبان انگلیسی در میان دانش آموزان دبیرستان،” روانشناسی مدرسه، vol. 9، no. 1 (پیاپی 33) ، pp. 161–179، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/216819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا