مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستان های شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی همبستگی بین سبک رهبری (تحولی-تعاملی) مدیران دبیرستان های شهر اصفهان با میزان کاربست مولفه های سازمان های یادگیرنده قابلیت های شخصی- الگوهای ذهنی- آرمان مشترک- یادگیری تیمی و تفکر سیستمی بود. روش پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل 310 نفر از مدیران و 4808 نفر از دبیران دبیرستان های مناطق شش گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-1384 بود, که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم, تعداد 90 نفر از مدیران و 120 نفر از دبیران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه باس که شامل 41 گویه و پرسشنامه محقق ساخته سازمان های یادگیرنده شامل 44 گویه بود که ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 0.96 برای پرسشنامه سازمان یادگیرنده و 0.94 برای پرسشنامه رهبری تحولی- تعاملی به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد بین سبک رهبری (تحولی-تعاملی) با میزان کاربست همه مولفه های سازمان یادگیرنده رابطه مثبتی وجود دارد و مولفه های سازمان یادگیرنده از نظر مدیران در مدارس بیش از سطح متوسط بوده است. بین سبک رهبری تحولی و سبک تحولی- تعاملی با قابلیت های شخصی (در سطح معناداری P£0.05), رابطه معنادار وجود داشت و سایر مولفه ها (الگوهای ذهنی, آرمان مشترک, یادگیری تیمی, تفکر سیستمی) فقط با سبک رهبری تعاملی رابطه معناداری داشتند و سبک رهبری تحولی رابطه معنادار با این مولفه ها نداشت. بین نظرات دبیران مرد و زن در خصوص سبک رهبری تحولی تفاوت معنادار وجود داشت (در سطح P£0.01) ولی بین نظرات مدیران مرد و زن (در سطح P£0.05) در مورد مولفه های سازمان یادگیرنده تفاوت معنادار وجود نداشت. از نظر مدرک تحصیلی نیز بین نظرات دبیران در مورد سبک رهبری نیز از نظر دبیران لیسانس و فوق لیسانس (P£0.01) تفاوت معنادار وجود داشت. در حالی که بین نظرات مدیران در مورد مولفه های سازمان یادگیرنده با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه خدمت (در سطح P£0.05) تفاوت معنادار وجود نداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، قربانعلی، و شاهمندی، الهام. (1387). بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستان های شهر اصفهان. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 1(1)، 21-37. SID. https://sid.ir/paper/218026/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی قربانعلی، شاهمندی الهام. بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستان های شهر اصفهان. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1387؛1(1):21-37. Available from: https://sid.ir/paper/218026/fa

    IEEE: کپی

    قربانعلی سلیمی، و الهام شاهمندی، “بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستان های شهر اصفهان،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 1، no. 1، pp. 21–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button