مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم و بررسی آن با متغیرهای جنسیت, مقطع (کارشناسی و کارشناسی ارشد), رشته (کتابداری و غیرکتابداری) و استفاده یا عدم استفاده از کتابخانه قبل از ورود به دانشگاه پرداخته است.روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی است. نمونه پژوهش شامل 225 نفر از دانشجویان و ابزار مورد استفاده نسخه اصلاح شده ای از مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک شامل 35 گزاره است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول توزیع فراوانی و آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین کلی اضطراب در نمونه پژوهش 88.76 است. نتایج حاصل از آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین اضطراب کتابخانه ای در زنان بیشتر از مردان و در دانشجویان رشته های غیر کتابداری بیشتر از کتابداری است. اما, در افرادی که قبل از ورود به دانشگاه از کتابخانه استفاده می کرده و آنان که استفاده نمی کرده اند, اختلاف معناداری وجود نداشت. این اختلاف در پایه های تحصیلی مختلف دانشجویان یکسان بود. به علاوه, این معناداری تنها مربوط به موانع فیزیکی بود و در سایر عوامل موثر بر اضطراب کتابخانه ای اختلاف معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: اهمیت مطالعه اضطراب کتابخانه ای به خصوص در مورد دانشجویان بر این امر استوار است که چون این افراد جهت انتخاب موضوع, جمع آوری اطلاعات و پیشینه پژوهش پایان نامه های خود و انجام تکالیف درسی نیازمند استفاده از کتابخانه هستند, اضطراب کتابخانه ای می تواند تاثیر منفی بر عملکرد تحصیلی و کمیت و کیفیت تولیدات علمی آنان داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصغرپورمهربانی، داوود، و ساجدی، محمد. (1392). سنجش اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک. نظام ها و خدمات اطلاعاتی، 2(4 (پیاپی 8))، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/218114/fa

    Vancouver: کپی

    اصغرپورمهربانی داوود، ساجدی محمد. سنجش اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک. نظام ها و خدمات اطلاعاتی[Internet]. 1392؛2(4 (پیاپی 8)):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/218114/fa

    IEEE: کپی

    داوود اصغرپورمهربانی، و محمد ساجدی، “سنجش اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم بر اساس مقیاس اضطراب کتابخانه ای باستیک،” نظام ها و خدمات اطلاعاتی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 57–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218114/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button