Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,352
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مطالعه اثربخشی رویکرد خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی کودکان از طریق ایجاد تغییر در ساختار خانواده, کاهش تعارضات در روابط والدین و ارتقا عملکرد خانواده های دارای کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی می باشد.روش پژوهش, شبه تجربی بوده و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون و ارایه مداخله و اندازه گیری مکرر انجام گرفت. 40 خانواده حداقل دارای یک فرزند, دارای اختلال اضطراب جدایی که به طور تصادفی در چهار گروه مساوی شامل دو گروه آزمایشی (خانواده های کم سواد و خانواده های باسواد) و دو گروه کنترل (خانواده های کم سواد و خانواده های باسواد) جایگزین شده و در این مطالعه شرکت کردند. اعضای خانواده های دو گروه آزمایشی, به مدت 9 جلسه در معرض مداخله درمانی با طرح درمانی یکسان (که بر اساس رویکرد خانواده درمانی ساختاری از پیش طراحی شده بود) قرار گرفتند. همچنین خانواده ها شش هفته پس از آخرین جلسه درمان در یک جلسه پیگیری نیز شرکت کردند. ابزار پژوهش مصاحبه تشخیصی بر اساس معیارهای (2000) DSMIV-TR و مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (موسوی و دیگران, 2006) بود. در طول مدت مطالعه, گروه کنترل, هیچ گونه درمانی دریافت نکرد.نتایج حاصل از تحلیل عاملی و تکرار سنجش با استفاده از روش تعقیبی توکی نشان داد که اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی و اضطراب کلی کودکان در سطح (p<0.001) معنادار بود و این در حالی بود که علی رغم پیش بینی در میزان اثربخشی برنامه مداخله ای در میان خانواده های با سواد و کم سواد تفاوتی مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، رقیه، مرادی، علیرضا، و مهدوی هرسینی، سیداسماعیل. (1386). بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی. مطالعات روان شناختی، 3(2)، 7-28. SID. https://sid.ir/paper/67704/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی رقیه، مرادی علیرضا، مهدوی هرسینی سیداسماعیل. بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1386؛3(2):7-28. Available from: https://sid.ir/paper/67704/fa

    IEEE: کپی

    رقیه موسوی، علیرضا مرادی، و سیداسماعیل مهدوی هرسینی، “بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی،” مطالعات روان شناختی، vol. 3، no. 2، pp. 7–28، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67704/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا