مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 33

چکیده

 زمینه و هدف: هوش معنوی, سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی, رویکردهایی هستند که به فرد در جهت هماهنگی با محیط, سلامت و بهبود عملکرد یاری می رسانند. لذا هدفمطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی تحلیلی و همبستگی است. به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و به شیوه ی تصادفی و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 98-1397مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه ی هوش معنوی (کینگ), سرمایه اجتماعی () و سرمایه روان شناختی (لوتانز و همکاران) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون, مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارspss16 و لیزرل استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 79/3± 42/27 سال بود. میانگین سرمایه اجتماعی24/11± 68/52 (از 90), سرمایه روان شناختی 79/12± 77/88 (از 120) و هوش معنوی 87/11 ± 61/63 (از 92) بود. مقدار ضریب همبستگی سرمایه ی اجتماعی با سرمایه ی روان شناختی (01/0p< 335/0r=), سرمایه ی اجتماعی با هوش معنوی (01/0, p<359/0r=), هوش معنوی با سرمایه ی روان شناختی (01/0, p<585/0r=) مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم سرمایه ی اجتماعی بر سرمایه ی روان شناختی (11/2, t= 12/0β =), اثر مستقیم سرمایه ی اجتماعی بر هوش معنوی(78/6t=, 42/0β =) و اثر مستقیم هوش معنوی بر سرمایه ی روان شناختی (25/9, t=64/0β =) مثبت و معنی دار بود. اثر غیرمستقیم سرمایه ی اجتماعی بر سرمایه ی روان شناختی با نقش میانجی هوش معنوی (268/0β =) نیز مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری: طبق یافتهها, هوش معنوی و سرمایه ی اجتماعی با سرمایه ی روان شناختی دانشجویان رابطه مثبت داشتند. بنابراین از طریق توجه به رشد ابعاد هوش معنوی و سرمایه ی اجتماعی, می توان زمینه های بهبود سرمایه ی روان شناختی در دانشجویان را فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شمسی، منیژه، و ناستی زایی، ناصر. (1397). نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(32 )، 22-33. SID. https://sid.ir/paper/219205/fa

Vancouver: کپی

شمسی منیژه، ناستی زایی ناصر. نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛11(32 ):22-33. Available from: https://sid.ir/paper/219205/fa

IEEE: کپی

منیژه شمسی، و ناصر ناستی زایی، “نقش واسطه گری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 32 ، pp. 22–33، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219205/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button