زمینه و هدف: هوش معنوی، سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی روان شناختی، رویکردهایی هستند که به فرد در جهت هماهنگی با محیط، سلامت و بهبود عملکرد یاری می رسانند. لذا هدفمطالعه حاضر بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روان شناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی تحلیلی و همبستگی است. به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و به شیوه ی تصادفی و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 98-1397مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه ی هوش معنوی (کینگ)، سرمایه اجتماعی () و سرمایه روان شناختی (لوتانز و همکاران) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارspss16 و لیزرل استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 79/3± 42/27 سال بود. میانگین سرمایه اجتماعی24/11± 68/52 (از 90)، سرمایه روان شناختی 79/12± 77/88 (از 120) و هوش معنوی 87/11 ± 61/63 (از 92) بود. مقدار ضریب همبستگی سرمایه ی اجتماعی با سرمایه ی روان شناختی (01/0p< 335/0r=)، سرمایه ی اجتماعی با هوش معنوی (01/0, p<359/0r=)، هوش معنوی با سرمایه ی روان شناختی (01/0, p<585/0r=) مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم سرمایه ی اجتماعی بر سرمایه ی روان شناختی (11/2, t= 12/0β =)، اثر مستقیم سرمایه ی اجتماعی بر هوش معنوی(78/6t=، 42/0β =) و اثر مستقیم هوش معنوی بر سرمایه ی روان شناختی (25/9, t=64/0β =) مثبت و معنی دار بود. اثر غیرمستقیم سرمایه ی اجتماعی بر سرمایه ی روان شناختی با نقش میانجی هوش معنوی (268/0β =) نیز مثبت و معنی دار بود. نتیجه گیری: طبق یافتهها، هوش معنوی و سرمایه ی اجتماعی با سرمایه ی روان شناختی دانشجویان رابطه مثبت داشتند. بنابراین از طریق توجه به رشد ابعاد هوش معنوی و سرمایه ی اجتماعی، می توان زمینه های بهبود سرمایه ی روان شناختی در دانشجویان را فراهم آورد.