مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

599
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی ابزار کوتاه سنجش هویت معلمی هیات علمی پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به دانشجویان پزشکی یکی از دغدغه های مهم متصدیان نظام آموزش پزشکی است. در حال حاضر, تعریف حوزه, مفهوم­ سازی و تعیین عامل­ ها برای مفهوم هویت معلمی پزشکان با ابهام نظری و روشی روبه روست و ریشه بسیاری از این ابهام ها و پیچیدگی ها به نبود ابزار مناسب و کوتاه برای اندازه گیری مربوط می شود. تهیه ابزار اندازه گیری معتبر و روا, گامی موثر در حوزه ­ ی آموزش پزشکی است. هدف اصلی پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار کوتاه هویت معلمی هیات علمی پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی, با روش نمونه­ گیری خوشه ای چند مرحله ای 156نفر از اساتید ده دانشکده پزشکی انتخاب شدند و به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. تحلیل های اکتشافی و تحلیل های روایی یابی و تاییدی به روش کمترین مربعات جزیی انجام شد که شامل: بررسی مدل های اندازه­ گیری (آلفای کرونباخ, ضرایب بارعاملی, پایایی مرکب, روایی همگرا و واگرا), برازش مدل ساختاری (معناداری ضرایب مسیر, ضریب تعیین, پیش بینی مدل و شاخص نیکوی برازش) است. یافته ها: ابزار نهایی 20 گویه شناسایی شد که شامل چهار عامل حوزه­ ی تربیتی, حوزه­ ی آموزش و یادگیری, نگرش به آموزش پزشکی و توسعه حرف ه­ ای بود. نتایج حاصله از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان دهنده ­ ی مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخص ها و عامل­ ها بود. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت که ابزار کوتاه سنجش هویت معلمی هیات علمی پزشکی, در جامعه پزشکی کشور, پایایی و روایی سازه خوبی دارد و می توان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و رشد و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button