Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,033
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

705
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل نقش مولفه های برنامه درسی پنهان در تحکیم هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب)

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 67

چکیده

 با عنایت به اهمیت برنامه درسی پنهان در مراکز آموزشی, نگارنده در این مقاله در صدد است نقش مولفه های برنامه درسی پنهان (معماری و کیفیت ساختمان دانشکده یا دانشگاه, ساختار اجتماعی و اداری دانشکده یا دانشگاه, ارتباط متقابل اعضای هیات علمی و دانشجویان و روابط میان فردی دانشجویان با کارکنان و با یکدیگر) را در تحکیم هویت علمی دانشجویان را به طور موردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب مورد بحث و بررسی قرار دهد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به صورت میدانی و زمینه ای انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بناب که تعداد آن ها تقریبا 8000 نفربود و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 260 محاسبه شد و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل سوال در حیطه برنامه درسی پنهان بود که هر سوال بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم, کم, متوسط, زیاد, خیلی زیاد) نمره گذاری شده بود؛ در راستای برآورد روایی پرسشنامه از دیدگاه استادان برنامه ریزی درسی استفاده شد و برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه, از دانشجویان به تعداد 20 نفر به طور مشترک و با فاصله حداقل یک هفته, دو مرتبه نظر خواهی شد وضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه تکمیل شده توسط دانشجویان برابر با (+0.94) بوده است که نشانگر اعتبار آن است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی مانند فراوانی, میانگین و برای تبیین تفاوت ها از آزمون آماری استنباطی پارامتریک z و غیرپارامتریک خی دو استفاده شد. آنچه از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق بر آمد مولفه های برنامه درسی پنهان در تحکیم هویت علمی دانشجویان موثر هست و دلیل آن بالا بودن میانگینهای کسب شده از مورد انتظار بوده و در مجموع نشانگر تاثیرگذاری آنها بر چگونگی شکل گیری و تحکیم بنیه علمی دانشجویان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجلل چوبقلو، محمدعلی، و تمجیدتاش، الهام. (1390). بررسی و تحلیل نقش مولفه های برنامه درسی پنهان در تحکیم هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب). روانشناسی تربیتی، 2(4 (پیاپی 8))، 53-67. SID. https://sid.ir/paper/221025/fa

    Vancouver: کپی

    مجلل چوبقلو محمدعلی، تمجیدتاش الهام. بررسی و تحلیل نقش مولفه های برنامه درسی پنهان در تحکیم هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب). روانشناسی تربیتی[Internet]. 1390؛2(4 (پیاپی 8)):53-67. Available from: https://sid.ir/paper/221025/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی مجلل چوبقلو، و الهام تمجیدتاش، “بررسی و تحلیل نقش مولفه های برنامه درسی پنهان در تحکیم هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب)،” روانشناسی تربیتی، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 53–67، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا