Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,684
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,192
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر, بررسی ارتباط متغیرهای هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت در دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان کرج در سال تحصیلی87-88 می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان کرج که مجموع آنها تقریبا 43 هزار نفر است, تشکیل می دهد. بر همین اساس تعداد 120 نفر از آنها از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از چهار منطقه آموزشی به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات داده ها و عوامل از آزمون های هوش هیجانی سیبریا شرینگ, آزمون خلاقیت گیلفورد و آزمون باورهای معرفت شناختی شومر بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پیرسون جهت مشخص کردن رابطه متغیرهای مدنظر با خلاقیت و از رگرسیون گام به گام جهت شناسایی سهم تبیینی هر یک از متغیرها استفاده شد. نتایج حاکی از آن ست که خلاقیت دانش آموزان با شش متغیر پیش بین, رابطه معنادار (با جهت مثبت) در سطح 0.01 دارند. بیشترین میزان همبستگی معنادار مربوط به متغیر «خودآگاهی» و کمترین مقدار نیز متعلق به متغیر «باورهای معرفت شناختی» می باشد. یعنی بیشترین میزان پیش بینی متغیر ملاک به متغیر «خودآگاهی» با مقدار 0.501 و کمترین میزان آن مربوط به متغیر باورهای معرفت شناختی با مقدار 0.116 می باشد. این نتیجه گویای آن است که متغیر «خودآگاهی» بیشترین تاثیر و متغیر «باورهای معرفت شناختی» کمترین تاثیر را بر روی متغیر ملاک دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری زرندی، زهرا، غفاری مجلج، محمد، و هاشمی رزینی، سعداله. (1388). رابطه هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت. روانشناسی تربیتی، 1(1)، 61-77. SID. https://sid.ir/paper/221072/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری زرندی زهرا، غفاری مجلج محمد، هاشمی رزینی سعداله. رابطه هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت. روانشناسی تربیتی[Internet]. 1388؛1(1):61-77. Available from: https://sid.ir/paper/221072/fa

    IEEE: کپی

    زهرا قنبری زرندی، محمد غفاری مجلج، و سعداله هاشمی رزینی، “رابطه هوش هیجانی و باورهای معرفت شناختی با خلاقیت،” روانشناسی تربیتی، vol. 1، no. 1، pp. 61–77، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221072/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا