مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 60

چکیده

 هدف اصلی از انجام این تحقیق, ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان بوده است. کیفیت برنامه درسی بر اساس نه عنصر هدف, محتوا, راهبردهای تدریس, فعالیت های یادگیری, مواد و وسایل, ارزشیابی, گروهبندی, زمان و فضا مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی است. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل موارد زیر می باشد: دانشجویان رشته های آموزش معلمان که در سال تحصیلی 88-87 به تحصیل مشغول هستند. و استادانی که دروس گوناگون را در رشته های مذکور تدریس کرده اند. برای انتخاب حجم نمونه آماری از جدول مورگان استفاده شد. انتخاب نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای بوده است که در درون هر لایه یا طبقه, آزمودنی ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه ای از روش های آمار توصیفی و آزمون T برای گروه های مستقل, آزمون همبستگی, آزمون یومان ویتنی و آزمون فریدمن در آمار استنباطی بهره گیری شد. یافته ها نشان داد, برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان در هیچ یک از عناصر مورد بررسی از مطلوبیت و پویایی لازم برخوردار نبوده است. همه عناصر در سطح متوسط قرار گرفته اند. از بین رشته های مورد بررسی تنها رشته «آموزش ابتدایی» در برخی از عناصر در کیفیت مطلوبی قرار داشت و بقیه رشته ها از مطلوبیت کافی برخودار نبوده است. بنابراین برنامه های درسی ارایه شده در راستای اهداف کلی رشته های آموزش معلمان حرکت می کند, ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کیفیت خاصه خود, راه طولانی دارد. با توجه به نتایج به دست آمده به سوال اصلی پژوهش این گونه پاسخ داده می شود که: «کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی در سطح متوسط قرار گرفته است».

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده، امیرحسین، و شفیعی، ناهید. (1388). ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان. روانشناسی تربیتی، 1(1)، 46-60. SID. https://sid.ir/paper/221073/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده امیرحسین، شفیعی ناهید. ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان. روانشناسی تربیتی[Internet]. 1388؛1(1):46-60. Available from: https://sid.ir/paper/221073/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین مهدی زاده، و ناهید شفیعی، “ارزیابی کیفیت برنامه های درسی رشته های آموزش معلمان،” روانشناسی تربیتی، vol. 1، no. 1، pp. 46–60، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/221073/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button