مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 185

چکیده

 زمینه: خلاقیت, ویژگی مطلوب انسانی است که مدرسه ها باید برای آموزش و یا پرورش آن جدیت نشان دهند. آموزش خلاقیت و یا تربیت تفکر خلاق, یکی از هدف های اساسی و شناخته شده و جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. بنابراین, این پژوهش به بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت بر اساس دیدگاه گیلفورد و بیکاردز و همچنین تحلیل محتوا, فعالیت ها و آزمایش های درس بر اساس حیطه شناختی بلوم پرداخته است.هدف: این پژوهش به منظور بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی دوم دبستان با مولفه های خلاقیت بر اساس دیدگاه گیلفورد و بیکاردز و همچنین تحلیل محتوا, فعالیت و آزمایش ها بر اساس حیطه شناختی بلوم انجام شد.روش پژوهش: در این تحقیق, از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است. پس از مشخص کردن مولفه های مورد نظر, از دیدگاه گیلفورد و بیکاردز به عنوان ملاک های تحلیل, با استفاده از تکنیک ویلیام رومی, به تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب اقدام شد. همچنین, محتوا, فعالیت و آزمایش های کتاب, با توجه به سطوح حیطه شناختی بلوم مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش, شامل کتاب های علوم دوره دبستان بود.یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد حدود 10% درصد از محتوا, فعالیت و آزمایش ها در سطوح بالای حیطه شناختی بلوم (تحلیل, ترکیب و ارزشیابی) قرار دارند. همچنین, ضریب درگیری محتوا با مولفه های خلاقیت 23% درصد و ضریب درگیری تصاویر با مولفه های خلاقیت 31% درصد به دست آمد.نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که تعداد فعالیت و آزمایش های کتاب علوم تجربی دوم دبستان در سطوح بالای حیطه شناختی بلوم (تحلیل, ترکیب و ارزشیابی) بسیار اندک است. همچنین, کتاب مورد بررسی, از لحاظ توجه به مولفه های خلاقیت, به خصوص در بخش محتوای درس و تصاویر, نیاز به بازنگری و اصلاحات اساسی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیرتیموری، محمدحسن، زارع، محمد، ساریخانی، راحله، و سالاری، مصطفی. (1392). بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(3)، 161-185. SID. https://sid.ir/paper/223324/fa

    Vancouver: کپی

    امیرتیموری محمدحسن، زارع محمد، ساریخانی راحله، سالاری مصطفی. بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1392؛3(3):161-185. Available from: https://sid.ir/paper/223324/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن امیرتیموری، محمد زارع، راحله ساریخانی، و مصطفی سالاری، “بررسی میزان انطباق کتاب علوم تجربی سال دوم دبستان با مولفه های خلاقیت و سطوح بالای حیطه شناختی بلوم،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 3، no. 3، pp. 161–185، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button