مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,662
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,727
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 146

چکیده

 زمینه: پژوهش ها نشان می دهد که سازمان هایی که تاکید بیشتری بر ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی دارند نسبت به دیگر سازمان ها موفق ترند. به همین دلیل در چند دهه اخیر, توجه ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است چراکه سازمان ها از این طریق می توانند شاخص های مزیت رقابتی خود را از جمله نوآوری سازمانی بهبود و توسعه دهند.هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی و ارتباطات اثربخش در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس در آموزش و پرورش شهرستان طبس صورت گرفته است.روش: روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی علی است. جامعه آماری تحقیق (350) نفر از معلمان مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان طبس هستند که تعداد 183 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه نوآوری سازمانی مدارس آمید و همکاران (2002), پرسشنامه ارتباطات سازمانی اثربخش رابینز (1993) و پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) هستند. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون, تی تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که وضعیت اعتماد سازمانی و ارتباطات سازمانی بالاتر از میانگین قرار داشتند و نوآوری سازمانی در حد گزینه متوسط قرار داشت که به لحاظ آماری معنا دار بود. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتماد سازمانی و مولفه های آن با ارتباطات سازمانی و نوآوری سازمانی مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نیز نشان داد که اعتماد سازمانی بر ارتباطات سازمانی و نوآوری سازمانی مدارس هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم تاثیر می گذارد.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که نوآوری نیازمند تلاش دسته جمعی کلیه افراد و واحدهای درون سازمان است و وقتی که در یک سازمانی ارتباطات شفاف و اثربخشی وجود داشته باشد و کارکنان بتوانند با همدیگر به راحتی ارتباط برقرار کنند و این تسهیل کنش جمعی منجر به خلق نوآوری در سازمان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هویدا، رضا، چوپانی، حیدر، خوران، عبداله، و غلام زاده، حجت. (1394). نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(2)، 117-146. SID. https://sid.ir/paper/223394/fa

    Vancouver: کپی

    هویدا رضا، چوپانی حیدر، خوران عبداله، غلام زاده حجت. نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1394؛5(2):117-146. Available from: https://sid.ir/paper/223394/fa

    IEEE: کپی

    رضا هویدا، حیدر چوپانی، عبداله خوران، و حجت غلام زاده، “نقش ارتباطات سازمانی اثربخش و اعتماد سازمانی در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی مدارس،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 5، no. 2، pp. 117–146، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا