مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,486
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه زمینه ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه: ما هم اکنون در آستانه عصر شتابندگی تاریخ هستیم. از این رو, به کارگیری روش های تدریس خلاق از ضرورت های نظام آموزش عالی محسوب می شود.هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی فرهنگ تدریس خلاق در آموزش عالی است.روش پژوهش: روش اصلی این پژوهش رویکرد کیفی نظریه زمینه ای است. میدان تحقیق دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد است. ابزار اصلی پژوهش حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته است. مشارکت کنندگان اصلی این پژوهش هفت نفر از اعضای هیات علمی هستند. داده های گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشتراوس و کوربین تحلیل شد و برای اعتباریابی یافته ها از معیارهای چهارگانه منسوب به گابا و لینکلن استفاده شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که خلاقیت یک هنجار مرسوم در فرهنگ تدریس تلقی نمی شود. در این رابطه برخی از عوامل مثل باورهای ذهنی استاد دربار ه دانشجو, تدریس, یادگیری, ارزشیابی و ارتباط با دانشجو و همچنین عوامل مربوط به ویژگی های دانشجو مثل وابستگی به استاد به ایجاد پدیده محوری پژوهش (هنجار نبودن تدریس خلاق) منجر شده است.نتیجه گیری: هنجار نبودن تدریس خلاق تحت تاثیر برخی از شرایط نظیر سیاست های انگیزشی دانشگاه, سیاست های ارزشیابی از تدریس, سیاست های آموزش استادان, حجم زیاد فعالیت اعضای هیات علمی, مقررات آموزشی, کمبود امکانات, ویژگی های شخصیتی استادان و دانشجویان, ضعف در دانش اعضای هیات علمی و شیوه های تدریس فعلی, هنجارها و ارزش های حاکم بر دانشگاه قرار دارد. برای بسترسازی تدریس خلاق در آموزش عالی توجه به متغیرهای فرهنگی بسیار تعیین کننده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محبی امین، سکینه، و ربیعی، مهدی. (1394). نظریه زمینه ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(2)، 25-53. SID. https://sid.ir/paper/223395/fa

    Vancouver: کپی

    محبی امین سکینه، ربیعی مهدی. نظریه زمینه ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1394؛5(2):25-53. Available from: https://sid.ir/paper/223395/fa

    IEEE: کپی

    سکینه محبی امین، و مهدی ربیعی، “نظریه زمینه ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 5، no. 2، pp. 25–53، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا