مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,817
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه: در سال های اخیر منابع مزیت رقابتی از سرمایه های ملموس و سخت به دارایی های غیر ملموس و نرم مانند دانش و سرمایه فکری تغییر داده است. به دلیل اهمیت سرمایه فکری و ارزیابی آن در نظام های آموزش عالی, دست اندرکاران امر آموزش عالی به شناخت مولفه های سرمایه فکری و نحوه سنجش آن نیاز دارند.هدف: شناسایی مولفه های سرمایه فکری به مدیران نظام آموزش عالی و به ویژه دانشگاه ها کمک می کند تا با شناخت حاصل از آن, به نحو مطلوب و موثری سرمایه های فکری را مورد سنجش قرار داده و به دنبال آن فرایند مدیریت سرمایه های فکری را بهبود بخشند. این تحقیق تلاش می کند تا با بررسی شیوه های سنجش سرمایه فکری, مدلی مطلوب و کاربردی برای سنجش سرمایه فکری بر اساس سه عنصر سرمایه های انسانی, سازمانی و رابطه ای و شاخص های سنجش هر کدام از این سرمایه ها ارائه نماید.روش: این پژوهش به روش فراتحلیل مدل ها و شیوه های موجود سنجش سرمایه فکری را از دیدگاه نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار می دهد و به ارائه مدلی می پردازد که قابلیت کاربرد بیشتری در نظام آموزش عالی دارد.یافته ها: مدل های و شیوه های مختلفی برای سنجش سرمایه فکری وجود دارد که هر کدام دربردارنده نقاط قوت و ضعف هستند. مدل مناسب سنجش باید مبتنی بر اهداف, مأموریت ها و استراتژی های موسسات آموزش عالی طراحی و تدوین گردد.نتیجه گیری: به منظور دست یابی به تولید علم نافذ و استفاده حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ضرورت سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی در عصر اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست و این امر نیازمند تدوین شاخص های و معیارهای مناسب با اهداف و ماموریت های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عباس پور، عباس، شرفی، محمد، و مقدم، مینا. (1392). ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 27-53. SID. https://sid.ir/paper/223434/fa

Vancouver: کپی

عباس پور عباس، شرفی محمد، مقدم مینا. ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1392؛2(4):27-53. Available from: https://sid.ir/paper/223434/fa

IEEE: کپی

عباس عباس پور، محمد شرفی، و مینا مقدم، “ضرورت طراحی یک مدل بهینه برای سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 2، no. 4، pp. 27–53، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223434/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button